הפרעה פרגמטית בתקשורת החברתית – SCD
מהי הפרעת תקשורת חברתית?
הפרעת תקשורת חברתית (Social (pragmatic) Communication Disorder – SCD) היא מצב המאופיין בקשיים משמעותיים בשימוש תקין בשפה בהקשרים חברתיים.
זוהי קטגוריית אבחון חדשה הכלולה תחת הפרעות התקשורת בסעיף ההפרעות הנוירו-התפתחותיות במדריך האבחוני של ההפרעות הנפשיות (DSM-5).
אנשים עם SCD עשויים להתאפיין בקושי בשימוש בשפה למטרות חברתיות, התאמה נכונה של הדיבור להקשר החברתי, כמו למשל התאמת הטון או בחירת המילים בהתאם למצב חברתי,
והבנת מסרים בלתי מילוליים בזמן שיחה (כגון שפת גוף, הבעות פנים, מטפורות, בדיחות או שימוש בלשון סגי נהור).
הפרעה זו מופיעה לרוב בילדות המוקדמת, והיא משפיעה על היכולת של האדם לתקשר בצורה אפקטיבית עם אחרים, מה שעלול להוביל לקשיים בתפקוד החברתי, הלימודי והמקצועי.
יחד עם זאת, יש לפתח מיומנויות שפה מספקות לפני שניתן יהיה לזהות ליקויים פרגמטיים אלו מסדר גבוה, ולכן אין לבצע אבחנה של SCD עד גיל 4-5 שנים.
מהם התסמינים העיקריים של ההפרעה?
התסמינים הנפוצים להפרעת SCD הינם קושי לרכוש את השפה וקושי בעת השימוש בשפעה הדבורה והכתובה, קושי בניהול תקין של אינטראקציה חברתית ובהבנת הדקויות של השפה.
החוקים הלא דבורים של השפה, אשר מובנים לרוב האנשים, אינם מובנים ללוקים בהפרעת תקשורת חברתית,
מה שמוביל בתורו לקשיים חברתיים או לימודיים שלא ניתן להסביר אותם באמצעות ליקויים אחרים.
כיצד זה נראה בפועל?
ראשית, ישנו קושי בהבעה עצמית הן בהתבטאות המילולית (למשל, לבחור את המילים הנכונות בשיחה, להתאים את טון הדיבור ועוד),
והן בהתבטאות הלא-מילולית (למשל, התאמה והבנה של שפת גוף, מימיקות פנים, שימוש במטפורות ועוד).
כל זאת, באופן שיתאים להקשר (למשל, ילד הנמצא במשחק עם חבריו, לא יתבטא כפי שיתבטא בעת שהוא עומד מול מנהל בית הספר).
ובאופן שקשוב למצבו של המאזין. כלומר, מידת הפניות של המאזין, האם הוא קשוב, האם הבעות פניו מרמזות על הבנה או שמא חוסר נוחות.
במקביל לכך, במידה והסובל מההפרעה הינו המאזין בשיחה, הוא יחווה קושי בולט בהבנת המסר אשר אינו נאמר בצורה מילולית וישירה כלפיו.
כל זאת עלול להוביל לחוסר הבנה מצד הסביבה, לדחייה חברתית ולמצוקה גדולה בקרב הסובלים מההפרעה.
הרכיב הפרגמטי
כאשר מעבירים מסר תקשורתי, הוא מורכב לרוב מרכיבים מילוליים ולא מילוליים, אותם לרוב מבינים מן ההקשר החברתי בו הם נאמרים.
פרגמטיקה הינה היכולת להבין ולבטא את הכוונה של הדובר, הן באמצעות מסרים מילוליים ישירים או עקיפים (כגון הסקת מסקנות, שימוש בהומור וביטויים), והן דרך מרכיבים לא מילוליים כמו שפת גוף.
הבנה זו, מצד הדובר והמאזין, הינה חיונית לתפקוד חברתי תקין. הפרעות כמו SCD מתבססות על פגיעה בהיבטים פרגמטיים אלו.
בנוסף, הפרגמטיקה משלבת בין ממדים חברתיים, קוגניטיביים ורגשיים.
לדוגמה, היכולת להבין כוונות קשורה ליכולת ההתבוננות בעצמי ובאחר, ואילו היכולת להעביר חוויות באופן ברור משמשת לאורך זמן להפקת משמעות על העצמי והעולם, מה שמחבר את הפרגמטיקה גם לתהליכים פסיכולוגיים פנימיים.
כיצד לא מתבלבלים עם הפרעות תקשורת אחרות?
לעיתים קרובות, הפרעת תקשורת חברתית עשויה להיות מבלבלת עם הפרעות אחרות, במיוחד עם הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD).
הבדלים מרכזיים בין SCD לאוטיזם
1. באוטיזם קיימים לרוב גם מאפיינים אחרים כמו התנהגויות חזרתיות, תחומי עניין מצומצמים ורגישות חושית, שאינם חלק מ-SCD.
2. באוטיזם, הקשיים החברתיים נובעים לעיתים מהיעדר הבנה רגשית, בעוד שב-SCD הקושי מתמקד בעיקר בשפה ובתקשורת החברתית.
כיצד מאבחנים את ההפרעה?
מחקרים בתחום מעידים כי ישנו קושי לאבחן הפרעות בתקשורת החברתית אשר מצויות מתחת לסף האוטיזם.
מאפייני ההפרעה אינם בולטים וברורים (כמו למשל בהפרעות הספקטרום האוטיסטי) ולעיתים התסכול והקושי הרגשי הנלווה להפרעה מוסיפים על הקושי להבין כי מדובר בקושי תקשורתי-חברתי.
בשל כך, על מנת לאבחן את ההפרעה האבחון של הפרעת תקשורת חברתית מתבצע לרוב על ידי אנשי מקצוע מומחים, כמו קלינאי תקשורת, פסיכולוגים התפתחותיים או נוירולוגים.
מהן דרכי הטיפול העיקריות?
הטיפול בהפרעת תקשורת חברתית צריך לכלול התייחסות לכל ההיבטים של ההפרעה:
ההיבט הנוירופסיכולוגי, הרגשי והפרגמטי. על כן ישנה חשיבות רבה לשליטת המטפח בידע וביישום שלו.
לרוב, הטיפול בהפרעת תקשורת חברתית מתמקד בשיפור היכולות החברתיות והתקשורתיות של המטופל, וכולל:
טיפול אצל קלינאי תקשורת: עבודה על מיומנויות שיחה, הבנת סיטואציות חברתיות, ופיתוח שפה מותאמת.
טיפול קבוצתי: קבוצות חברתיות המספקות סביבה מובנית לתרגול כישורים חברתיים.
הדרכת הורים: לימוד הורים כיצד לעזור לילד לתרגל כישורי תקשורת בבית.
לסיכום, עבור הסובלים מהפרעת תקשורת חברתית, עלול הדבר להוביל למצוקה גדולה ולהתמודדות עם קשיים חברתיים, לימודיים ותעסוקתיים משמעותיים.
מכון סול מתמחה באבחון מדויק ובהתאמת תוכניות טיפול להפרעות תקשורת, לרבות SCD.
המכון מציע ליווי מקצועי על ידי צוות מומחים, תוך התמקדות בפיתוח מיומנויות תקשורתיות-חברתיות, חיזוק ההבנה הפרגמטית ויצירת כלים מותאמים לשיפור התפקוד היומיומי והחברתי.
מקורות
Kakvand, R. (2023). Social (Pragmatic) Communication Disorder in Children With Specific Language Impairment: Pragmatic Language Impairment. In Developmental Language Disorders in Childhood and Adolescence (pp. 101-120). IGI Global.
Swineford, L. B., Thurm, A., Baird, G., Wetherby, A. M., & Swedo, S. (2014). Social (pragmatic) communication disorder: A research review of this new DSM-5 diagnostic category. Journal of neurodevelopmental disorders, 6, 1-8.
Timler, G. R., & Moss, D. (2021). Social (Pragmatic) communication disorder. Handbook of pragmatic language disorders: Complex and underserved populations, 25-44.