חוזר מנכ”ל לאבחון אוטיזם והכרה בביטוח לאומי
לנוחיותכם, דרישות לאבחון אוטיזם:
- ע”פ דרישות ביטוח לאומי- הכרה בספקטרום האוטיסטי.
- ע”פ חוזר מנכ”ל משרד הבריאות- אבחון ילדים בספקטרום האוטיסטי 10/11/2013
- ע”פ חוזר מנכ”ל משרד הבריאות- אבחון מבוגרים 17/12/2020
שימו לב! רק דו”ח שיעמוד בתנאים המתאימים המפורטים בטבלה, יאפשר הכרה במוסדות הממשלתיים.
גיל המאובחן | הערכה תפקודית/הסתגלותית | הערכה קוגניטיבית | הערכת תסמיני אוטיזם | הכשרת המאבחן (נדרשים שני אבחונים נפרדים) |
0-3 |
גרסה מעודכנת של אחד מהכלים הבאים: ABAS-II או VINELAND-II או WHO-DOS 2.0
| אבחון התפתחותי- MULLEN או BAILEY-II/III
| שאלוני איתור והערכה- שאלוני הורים, כמו SRS-2, SCQ, CARS-2 שאלוני דיווח איש חינוך, כמו SRS-2. *במידה ולפסיכולוג קיימת הכשרה, מומלץ להשתמש ב-ADOS ו-ADI-R (לא חובה) | פסיכולוג התפתחותי/קליני או פסיכולוג חינוכי/שיקומי- בעל הכשרה בתחום. וגם- פסיכיאטר ילדים או נוירולוג התפתחותי. |
3-7 | עד גיל 7– WPPSI-III או מבחנים אלטרנטיביים תואמי גיל ויכולת נבדק. בגיל 6– WISC-IV
| |||
7-18 | עד 16- WISC-IV מעל 16- WAIS-III *באם עולה שאלה לגבי אינטיליגנציה | |||
18-21 | בדיקת תפקודים ניהוליים– שאלון מתוקף כגון BRIEF-A. יש לשאוף לקבל מידע מהורה או דמות משמעותית אחרת. ראיון קליני (על-ידי המאבחן), שיכלול התייחסות לטיפול עצמי, תנועה וניידות, תקשורת ואינטראקציה בינאישית, פנאי, ניהול משק בית, יכולת לשימוש בקהילה, תחומי חיים מרכזיים. | מבחן WAIS-III רק באם ישנה שאלה לגבי ליקוי קוגניטיבי ובאם אין הערכות קודמות. | לאיתור- שאלון AQ/SRS/SCQ. לאבחון-ADI-R/3DI. *במידה וקיימת הכשרה, מומלץ להשתמש ב-ADOS-2 (לא חובה).
| פסיכולוג שיקומי/קליני או פסיכולוג חינוכי- בעל הכשרה בתחום. וגם- פסיכיאטר ילדים או מבוגרים או נוירולוג התפתחותי . |
בני 21 ומעלה | זהה לבני 18-21
| פסיכולוג שיקומי/קליני וגם– פסיכיאטר מבוגרים מומחה |
אבחון אוטיזם מוכר בביטוח לאומי- חשוב לדעת!
- בכל דו”ח אבחוני צריכים להיות מפורטים כלי האבחון בהם השתמש הפסיכולוג! אצלנו במכון סול מתקיימים אבחונים העונים על הקריטריונים של ביטוח לאומי וחוזר מנכ”ל של משרד הבריאות.
- האבחנה תנתן ותוכר על-ידי המוסדות הממשלתיים, רק בתנאי שישנה הסכמה מלאה על האבחנה, מצד שני המאבחנים (פסיכולוג ורופא).
מה חייב לכלול האבחון במבוגרים?
- רקע התפתחותי מקיף.
- רקע המבוסס על גורמי טיפול מהעבר ותיאור של בני המשפחה הקרובים.
- היסטוריית טיפולים.
- אבחנה על-פי ספר האבחנות הפסיכיאטרי DSM-V, תוך כדי פירוט האבחנות.
- תפקוד קוגניטיבי ותפקודים ניהוליים.
- רמה תפקודית/הסתגלותית למסגרות (בי”ס/עבודה), בית וכיוצא בזה.
- התייחסות לאבחנה מבדלת, כגון:
אבחנות פסיכיאטריות נוירו-התפתחותיות- מוגבלות שכלית התפתחותית, הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, לקויות שפה ועוד.
הפרעות פסיכיאטריות- סכיזופרניה, דיכאון והפרעות מצב רוח, חרדות, OCD, הפרעות אכילה, הפרעות שינה.
הפרעות נוירולוגיות- אפילפסיה, טיקים, סינדרומים ועוד.
התייחסות לגורמי סיכון באבחון–
- פגיעה עצמית
- אובדנות
- פגיעה באחרים
- הזנחה עצמית
- מחסור בעורף משפחתי
- הזנחה או ניצול על-ידי אחרים.