חוזר מנכ”ל לאבחון אוטיזם והכרה בביטוח לאומי

חן אור יונגרוירט - פסיכולוגית קלינית M.A | מכון סול לפסיכותרפיה | פורסם: 06.6.22 | עודכן: 08.8.24

לנוחיותכם, דרישות לאבחון אוטיזם:

שימו לב! רק דו”ח שיעמוד בתנאים המתאימים המפורטים בטבלה, יאפשר הכרה במוסדות הממשלתיים. 

זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

 

גיל

המאובחן

הערכה

תפקודית/הסתגלותית

הערכה

קוגניטיבית

הערכת

תסמיני אוטיזם

הכשרת המאבחן

(נדרשים שני אבחונים נפרדים)

0-3

 

גרסה מעודכנת של אחד מהכלים הבאים:

ABAS-II או

VINELAND-II או

WHO-DOS 2.0

 

 

אבחון התפתחותי-

MULLEN או BAILEY-II/III

 

שאלוני איתור והערכה-

שאלוני הורים, כמו SRS-2, SCQ, CARS-2

שאלוני דיווח איש חינוך, כמו SRS-2.

*במידה ולפסיכולוג קיימת הכשרה, מומלץ להשתמש ב-ADOS ו-ADI-R (לא חובה) 

פסיכולוג התפתחותי/קליני או פסיכולוג חינוכי/שיקומי- בעל הכשרה בתחום.

וגם-

פסיכיאטר ילדים או נוירולוג התפתחותי. 

3-7

עד גיל 7

WPPSI-III או מבחנים אלטרנטיביים תואמי גיל ויכולת נבדק.

 בגיל 6– WISC-IV

 

7-18

עד 16- WISC-IV

מעל 16- WAIS-III *באם עולה שאלה לגבי אינטיליגנציה

18-21

בדיקת תפקודים ניהוליים– שאלון מתוקף כגון BRIEF-A. יש לשאוף לקבל מידע מהורה או דמות משמעותית אחרת.

ראיון קליני (על-ידי המאבחן), שיכלול התייחסות לטיפול עצמי, תנועה וניידות, תקשורת ואינטראקציה בינאישית, פנאי, ניהול משק בית, יכולת לשימוש בקהילה, תחומי חיים מרכזיים.

מבחן WAIS-III רק באם ישנה שאלה לגבי ליקוי קוגניטיבי ובאם אין הערכות קודמות.

לאיתור- שאלון AQ/SRS/SCQ.

לאבחון-ADI-R/3DI.

*במידה וקיימת הכשרה, מומלץ להשתמש ב-ADOS-2 (לא חובה).

 

פסיכולוג שיקומי/קליני או פסיכולוג חינוכי- בעל הכשרה בתחום.

וגם-

פסיכיאטר ילדים או מבוגרים או נוירולוג התפתחותי .

בני 21 ומעלה

זהה לבני 18-21

 

 

פסיכולוג שיקומי/קליני

וגם– 

פסיכיאטר מבוגרים מומחה

אבחון אוטיזם מוכר בביטוח לאומי- חשוב לדעת!

  • בכל דו”ח אבחוני צריכים להיות מפורטים כלי האבחון בהם השתמש הפסיכולוג! אצלנו במכון סול מתקיימים אבחונים העונים על הקריטריונים של ביטוח לאומי וחוזר מנכ”ל של משרד הבריאות.
  • האבחנה תנתן ותוכר על-ידי המוסדות הממשלתיים, רק בתנאי שישנה הסכמה מלאה על האבחנה, מצד שני המאבחנים (פסיכולוג ורופא).

מה חייב לכלול האבחון במבוגרים?

  1. רקע התפתחותי מקיף.
  2. רקע המבוסס על גורמי טיפול מהעבר ותיאור של בני המשפחה הקרובים.
  3. היסטוריית טיפולים.
  4. אבחנה על-פי ספר האבחנות הפסיכיאטרי DSM-V, תוך כדי פירוט האבחנות.
  5. תפקוד קוגניטיבי ותפקודים ניהוליים.
  6. רמה תפקודית/הסתגלותית למסגרות (בי”ס/עבודה), בית וכיוצא בזה.
  7. התייחסות לאבחנה מבדלת, כגון:

אבחנות פסיכיאטריות נוירו-התפתחותיות- מוגבלות שכלית התפתחותיתהפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, לקויות שפה ועוד.

הפרעות פסיכיאטריות- סכיזופרניה, דיכאון והפרעות מצב רוח, חרדות, OCD, הפרעות אכילה, הפרעות שינה.

הפרעות נוירולוגיות- אפילפסיה, טיקים, סינדרומים ועוד.

התייחסות לגורמי סיכון באבחון

  • פגיעה עצמית
  • אובדנות
  • פגיעה באחרים
  • הזנחה עצמית
  • מחסור בעורף משפחתי
  • הזנחה או ניצול על-ידי אחרים.