טיפול בחרדת בית-ספר

אביתר לא הולך לבית הספר בחודש האחרון. כשהוריו מצליחים להכניסו לרכב וממש לדחוק אותו לבית הספר, הוא מסרב להיכנס לשיעור, גם כשהמורה מזמינה אותו באופן אישי ומעדיף להישאר ליד רינת, מזכירת בית-הספר. לעומת זאת, אחר-הצהריים אביתר כן הולך לפעילויות חברתיות עם ילדי הכיתה ואינו נמנע.

משונה, נכון? הרי בקלות ניתן לחשוב שאביתר הוא ילד עצלן או מרדן, כזה שלא רוצה לשתף פעולה עם המבוגרים. מוזר יהיה לחשוב שלאביתר יש חרדה ספציפית- חרדת בית ספר.

הגדרה

אז מה זאת חרדת בית ספר והאם דבר זה קיים בכלל? חרדה או פוביית בית ספר היא מצב בו ילד חש מצוקה וחרדה ממצבים רגשיים המתקיימים במסגרת בית הספר. חרדת בית ספר נקשרת למצב המשפחתי-רגשי של הילד, הטמפרמנט הרגשי שלו והאינטראקציות הבינאישיות בבית-הספר. ילדים החווים חרדת בית ספר יחושו תחושות לא נוחות בבית הספר ויפתחו סיפטומים פיזיולוגים כגון כאבי ראש, סחרחורות ועוד. לעומת הימנעות מיציאה לבית ספר, פוביית בית ספר קשורה להימנעות ממצב ספציפי בבית הספר למשל- ילד בעל מבנה גוף מלא שימנע מהגעה לבית הספר כי מתאר לעצמו שייאלץ להתמודד עם העלבות הילדים בשיעור ספורט.

יש הרואים בחרדת בית ספר כנגזרת של חרדת נטישה. בד”כ חרדת בית ספר מתרחשת לאחר שהילד לא ביקר בבית הספר זמן מסוים (למשל אחרי חופשת חג הפסח), או בעקבות מורכבות משפחתית (גירושין למשל).

טיפול בחרדת בית ספר

טיפול משפחתי

מחקרים מראים כי חרדת בית ספר הינה דרך ביטוי של הילד, לרוב, לאי יציבות משפחתית שחש. אם כך, טיפול משפחתי בילד ובהורות יתמקד בניסיון להבין מה הגורמים אשר גורמים לילד לחוש אי יציבות ובניית תוכנית טיפולית-משפחתית אשר תשיב את המערכת המשפחתית ליציבות.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בילד

טיפול זה, יהיה מיטבי, בסיוע גורמים מבית הספר אשר ירתמו את הילד לכניסה לתפקוד תקין, בהדרגה ובקצב שנקבע מראש על פי תוכנית סדורה. חשוב לציין כי ככל שתוכנית זאת תעשה בצמוד להימנעות של הילד מהגעה לבית הספר, כך תהליך החזרה לבית הספר יהיה פשוט יותר.

צוות מכון סול מורכב ממגוון מטפלים מומחים ומנוסים בתחומם, אשר יוכלו לסייע בכל קושי עימו אתם מתמודדים. במכון סול מטפלים בילדים, נוער ומבוגרים.