דיסקלקוליה אבחון

עדי ביטנר | מכון סול לפסיכותרפיה | פורסם: 11.11.21

דיסקלקוליה היא לקות למידה במתמטיקה. אנשים עם דיסקלקוליה, יכולים להתקשות בהבנת מתמטיקה בסיסית ומופשטת יותר. דבר זה עלול להוביל לפגיעה בדימוי העצמי ותחושת חוסר ערך. אצלנו במכון סול, מכון פרטי לאבחון פסיכולוגי, נערך אבחון דיסקלקוליה עבור כל הגילאים. במכוננו, האבחון נערך על-ידי פסיכולוגיים חינוכיים בלבד ולא על-ידי מאבחנים דידקטיים, שהינם אנשי חינוך. 

זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

 

מהו אבחון דיסקלקוליה?

דיסקלקוליה היא הפרעה ספציפית בהבנת המתמטיקה. אין לקושי בהבנת המתמטיקה קשר ליכולות אחרות, לרבות אינטיליגנציה כללית.

כמה סימנים שכיחים בקרב דיסקלקוליים:

  1. האם אתם מזהים אצל ילדכם קושי בפעולות חשבוניות פשוטות?
  2. יש לכם/לילדכם בלבול והיפוך של ספרות ומספרים?
  3. הילד קורא יפה מאוד. עם זאת, כאשר הוא נדרש לחישוב מתמטי פשוט, הוא מתמלא כולו בחרדה או בבלבול עז?

זה הזמן לפנות לאבחון דיסקלקוליה!

מכון סול מתמחה באבחוני דיסקלקוליה (אבחוני לקויות למידה). אנו עובדים עם צוות מקצועי של פסיכולוגים ומאבחנים מוסמכים ונשמח לסייע גם לכם. רבים מהמאובחנים שלנו, קיבלו סיוע מקצועי וזכו לתמיכה, ובכך זכו לשיפור משמעותי באיכות חייהם.

התמודדות עם לקות למידה מסוג דיסקלקוליה, עשויה לפגום באיכות החיים. כך, דיסקלקוליה עלולה לייצר פערים משמעותיים בלמידה, לעורר חרדה ותחושת נחיתות ודיכאון ולפגום משמעותית בערך העצמי, כאשר היא אינה מאובחנת בזמן וכהלכה.

מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ראשוני! קראו את המשך המאמר, שבו אנו מסבירים לעומק על דיסקלקוליה והדרך שבה מאבחנים אותה. בין השאר נסביר מי רשאי לאבחן את הלקות, ומדוע כה קריטי לאבחן דיסקלקוליה בזמן?

מהי דיסקלקוליה? הגדרת הלקות

דיסקלקוליה מוגדרת כלקות למידה שמהותה הינם קשיים בפעולות חשבוניות. אדם המתמודד עם דיסקלקוליה, יתקשה במקרים רבים לבצע פעולות חשבון פשוטות ויומיומיות. כאשר הדיסקלקוליה אינה מאובחנת ומטופלת כראוי, האדם יתקשה בביצוע מטלות יומיומיות, כמו חישובים בסופרמרקט.

קושי זה מייצר פעמים רבות פער בין האדם המתמודד עם הלקות, לבין קבוצת השווים שלו. דבר זה יכול לעורר בושה ואשמה. יש לציין כי שכיחות הדיסקלקוליה עולה עם הזמן, ככל הנראה גם בשל מודעות הולכת וגדלה שנרקמת עם השנים, לאבחון הבעיה.

שכיחות האנשים המתמודדים עם דיסקלקוליה כיום, הינה בטווח של בין 1% ל6% מכלל האוכלוסייה. מדובר בלקות למידה שמקורה אורגני (ביולוגי), ולרוב תורשתית, אך כאשר אינה מאובחנת ומטופלת כהלכה, עשויה לגרום לבעיות בדימוי העצמי, קשיים חברתיים, בושה ועוד.

לרוב, כאשר האדם יאובחן כסובל מדיסקלקוליה, נאבחן במקביל גם לקויות למידה נוספת כמו, ADHD (הפרעת קשב וריכוז), דיסלקציה וכיוצא באלה.

    אנחנו כאן בשבילכם
    השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם
    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

    מהם הסימנים לכך שיש צורך באבחון דיסקלקוליה?

    נחשוד בצורך לאבחון דיסקלקוליה, כאשר נזהה שילדנו מגלה קשיים משמעותיים בפעולות חשבוניות ומתמטיקה. נדגיש כי מתמטיקה היא מונח רחב, המתייחס לקשת רחבה של קשיים סביב ספירה, מספרים, זכירה של מספרים וכדומה.

    נציין כי פעמים רבות הקשיים מתגלים בשלבים מאוחרים יותר, לכן לרוב האבחון יתבצע החל מכיתה ב’, לאחר שנרכשו כבר המיומנויות השונות וניתן לאמוד את הפערים באופן מדויק יותר.

    יתר על כן, ככל שרמת הקושי עולה, כך הפערים מובהקים יותר וניתן לאתרם. ילדים מסוימים הלוקים בדיסקלקוליה, יצליחו לרכוש את מיומנויות החשבון והספירה הבסיסיות, דרך ספירה באצבעות, דקלום וכדומה.

    אולם, כאשר העניינים הולכים ומסתבכים והדרישות והחומר הופכים מורכבים יותר, נוכל לצפות בירידה משמעותית בהישגיהם הלימודיים.

    איך הקשיים יתבטאו הלכה למעשה מבחינה לימודית?

    הקושי עשוי להיות קשור בצורת המספרים וסימניהם. כלומר, דרך בלבול בין סימני החיבור, החיסור, החילוק והכפל, או קושי הקשור בסמנטיקה של המספרים, דרך הבנת המשמעות שלהם. מבחינה פרקטית, נוכל לזהות טעויות חישוב, הפיכה של מספרים וכיוצא באלה.

    יש לציין כי דיסקלקוליה תפגוש את הילד או המבוגר המתמודד איתה גם מחוץ לספסל הלימודים. כיצד? אדם הלוקה בדיסקלקוליה יתקשה להתארגן מבחינת זמנים, יגלה בעיות מרחביות.

    יתר על כן, נוכל להבחין בטעויות החישוב גם בפעולות יומיומיות של תכנון וניהול תקציב, קניות, תשלומים וכו’.

    זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

    מתי מומלץ לפנות לאבחון דיסקלקוליה?

    כשנבחין כי ילדנו מתמודד עם מורכבויות כמו אלו שנסקרו, כדאי לפנות לאבחון לקויות למידה. זאת כיוון שאין באמתחתו את הכלים שמאפשרים לו להתמודד עם המורכבות והפערים ההולכים וגדלים.

    פעמים רבות נחשוד כי מדובר בלקות למידה, מסוג דיסקלקוליה, כאשר נראה שהילד שלנו מתמודד עם פערים בלימודים. כלומר, ייתכן כי הוא בעל אינטילגנציה תקינה/ממוצעת ואף גבוהה לעיתים, אך לצד זאת מתקשה מאוד במקצועות החשבון והמתמטיקה.

    פערים בין תחומי יכולת שונים, עשויים לאותת לנו שכדאי לפנות לאבחון לקויות למידה: אבחון דידקטי או פסיכודידקטי. באופן ספציפי יותר, במקרים בהם נראה הנמכות בתחומי הספירה, החשבון והמתמטיקה, וכי ביתר תחומי הלמידה הילד שלנו צובר הצלחות-נוכל לשער כי הילד יאובחן עם לקות למידה מסוג דיסקלקוליה.

    פעמים רבות, נראה כי הילד מגיע עם ציונים נמוכים הביתה. במקרים אחרים המורה תדווח על צורך לתגבר אותו באמצעות שעות פרטניות, ואף תציע להורים לקחת את ילדם לשיעורים פרטיים במתמטיקה.

    יתר על כן, לעיתים אינדיקציה זו אינה מספיקה! ישנם מצבים בהם הילד מוסח, או סתם לא אוהב את המורה שלו למתמטיקה ולא מצליח להקשיב בשיעורים שלה.

      אנחנו כאן בשבילכם
      השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם
      שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





      שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

      לעיתים המורה, היועצת, או מורים מקצועיים אחרים, עשויים לזהות אינדיקציה לפערים חשבוניים. במצבים אלה, הצוות החינוכי יפנה את הילד והוריו לאבחון דיסקלקוליה. במקרים אחרים לצערנו, הבעיה נגררת לאורך השנים ומאובחנת רק בשלבים מאוחרים מדי. לכן חשוב שאתם כהורים, תשימו לב לנורות האזהרה השונות.

      אם אתם רואים כי ילדיכם חווה קושי בהכנת שיעורי הבית, חשוב לבדוק ולאבחן נכון ובזמן! אם אתם רואים כי לילד ביצועי ירודים במבחני המתמטיקה, חשוב לבחון האם קיימת אינדיקציה ללקות למידה. במצבים אלה ישנו צורך לאבחן אותו עם לקות למידה מסוג דיסקלקוליה.

      על מנת לאבחן ילד או אדם בוגר עם דיסקלקוליה באופן רשמי, יש צורך באבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי! אבחון זה מאפשר הבנה מעמיקה יותר, של הקשיים הרגשיים/הפסיכולוגיים והתאמת הטיפול הנכון להם.

      מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ראשוני בנוגע לצורך לבצע אבחון דיסקלקוליה.

      כיצד דיסקלקוליה מתגלה לנו תחת אבחון?

      בעת אבחון דיסקלקוליה, הילד מבצע משימות לימודיות, לרבות משימות ומטלות חשבוניות שונות ומגוונות.

      דיסקלקוליה מאובחנת כאשר רמת הביצוע של המאובחן במשימות החשבוניות, בעת האבחון, הינה ברמה של פער של שתי כיתות למטה, מהמצופה מילדים או בני נוער בגילו.

      דיסקלקוליה, אשר מכונה פעמים רבות גם אבחון יכולות בחשבון, או אבחון דידקטי בחשבון, מאובחנת דרך בחינת יכולות מגוונות נוספות, כאלה שלא בהכרח הביאו את בית הספר או ההורים, לפנות לאבחון מלכתחילה.

      בחינה מקיפה ומעמיקה זו, היא המאפשרת לקבל תמונת עומק ורוחב על יכולותיו של הילד, ולפיכך מאפשרת בניית תוכנית לימודית מדויקת עבורו.

      אילו מבחנים מועברים בעת אבחון דיסקלקוליה?

      לרוב הפסיכולוג המאבחן דיסקלקוליה, יעביר מבחנים רבים ומגוונים על מנת לאתר דיסקלקוליה ולאבחנה בצורה מדויקת.

      פעמים רבות, חשוב ללמוד על הפערים בין יכולותיו החשבוניות של הילד לבין יכולות נוספות, ולפיכך, האבחון יכלול:

      • מבחן משכל מקיף (על מנת לאמוד את רמת הIQ  הכללי)
      • מבחני קריאה
      • כתיבה
      • שפה
      • קשב וריכוז
      • ועוד

      זאת כמובן לצד המבחנים הכמותיים (מבחני החשבון השונים), ומכאן תתאפשר למידה על הפערים השונים וחידודם.

      מי רשאי להעביר אבחון דיסקלקוליה?

      דיסקלקוליה מאובחנת על-ידי פסיכולוג חינוכי או קליני מומחה. פסיכולוג מאבחן הוא כזה אשר למד על נפש האדם ורשאי לאבחן באופן מקצועי ומעמיק גם לקויות למידה, לרבות דיסקלקוליה.

      קיימת אפשרות לבצע את האבחון על-ידי מאבחן דידקטי מוסמך, שהינו איש חינוך. מאבחן דידקטי הוא כזה אשר מתמחה באיתורה של לקות למידה. עם זאת, מאבחן זה חסר את ההבנה המקצועית של האספקטים הרגשיים, שעשויים להסביר את הלקות או להיות נלווים לה. לכן, אצלנו במכון אבחונים אלו מועברים על-ידי פסיכולוגים בלבד.

      דיסקלקוליה אשר מאובחנת על-ידי פסיכולוג מאבחן, לרוב יקרה יותר (מבחינה כלכלית), אך גם מעמיקה יותר. הערכה זו מאפשרת תמונה מקיפה ורחבה יותר של היכולות, הקשיים, והמלצות להתמודדות ולטיפול בבעיה.

      כלומר- אבחון דיסקלקוליה הנעשה באופן מקצועי, לעיתים אף עשוי לשלול את האפשרות שמדובר בלקות למידה. בכך אנו יכולים לאבחן באופן מדויק יותר, קשיים מבחינים או נלווים אחרים, כגון חרדה וכיוצא באלה.

      מאבחן דיסקלקוליה מיומן, בין אם הינו פסיכולוג ובין אם לאו, ידע להבין ולאמוד את הפערים הנפרשים בפניו בשעת האבחון, ולייחס אותם ללקות או ללקויות הלמידה המתאימות.

        אנחנו כאן בשבילכם
        השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם
        שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





        שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

        דיסקלקוליה, כאשר מאבחנים אותה ניתן גם לטפל בה

        כאשר מאבחנים נכונה דיסקלקוליה, ניתן גם לטפל בה בהתאם. ילד המתמודד עם פערים וקשיים בחשבון, יזדקק לתגבור, התאמת הוראה וכלים שונים שיקדמו ויסייעו לו להדביק פערים אלו.

        לפיכך קיימת חשיבות רבה לאבחן דיסקלקוליה, על מנת שיהיה ניתן לטפל ולזכות את הילד בהתאמות שהוא נדרש להן ויוכלו לסייע לו בצמצום הפערים שמתמודד איתם.

        לצמצום פערים אלו חשיבות מכרעת, שכן ההתמודדות עימם, עשויה לייצר חוויות רגשיות נלוות קשות, ואף לפגום בתפקוד ובהתקדמות האקדמית לאורך זמן.

        דיסקלקוליה אבחון אצל סטודנטים ומבוגרים

        רבים האנשים אשר תופסים מרחק בטוח מחשבון ומנוסחאות שונות, אך לעומת זאת, אנשים המתמודדים עם לקות למידה מסוג דיסקלקוליה, מתמודדים עם קושי מורכב הרבה יותר.

        קושי זה פוגש את המתמודדים עם הלקות גם בהקשרים רחבים יותר בחיי היומיום שלהם, בהתאם למידת חומרת האבחנה. כך למשל, הם מתקשים פעמים רבות להתנהל מבחינה כלכלית, לבצע חישובים שונים בסופר, במסעדה ועוד.

        יתר על כן, הקשיים עשויים להתבטא גם בזכירת מספרי טלפון, קריאת שעון, ספריה יומיומית ופשוטה, כתובות וכיוצא בזה.

        פעמים רבות, הלקות מאותרת רק בגילאים מאוחרים יותר לאורך הילדות המאוחרת או הבגרות, בשל טריגר שמציף לראשונה את הקושי. הטריגר עשוי להיות למידה למבחן משמעותי וגדול כמו המבחן הפסיכומטרי, מבחני מיון לצבא, קושי בעת קורסים אקדמיים ועוד.

        גם אם אתם חושדים פתאום בגיל מאוחר, שמא אתם עשויים להיות זכאים להתאמות בשל לקות מסוג דיסקלקוליה, אל תהססו לבחון זאת ולקבוע תור לאבחון דיסקלקוליה מקצועי  בהקדם.

        זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

        אבחון דיסקלקוליה אצל ילדים וחשיבותו הרבה

        פעמים רבות ילדים הסובלים משיבוש מסוג דיסקלקוליה, עשויים להיות ילדים חכמים מאוד. דיסקלקוליה הינה ליקוי קוגניטיבי, שהינו לרוב גנטי, ומקשה על האפשרות לקלוט נכונה נתונים חשבוניים, לערוך עליהם חישובים בראש ולהוציא פלט נכון.

        מדובר בלקות הפרוסה על פני ספקטרום רחב ומופיעה ברמות שונות של חומרה.

        ילדים הלוקים בדיסקלקוליה ולא מאובחנים, עשויים להציג קשיים נרחבים במקצועות הריאליים השונים, לרבות מתמטיקה ומדעים. קשיים אלו משפיעים גם על הערך העצמי שלהם, שכן מקצועות אלו לרוב זוכים למעמד ויוקרה בחברה המערבית.

        לפיכך, על מנת לסייע לילדים אלו, בראש ובראשונה, חשוב לאתר ולאבחן נכון את הלקות ואת מידת חומרתה.

        אבחון דיסקלקוליה הינו תהליך סבוך, וחשוב שייעשה בידי איש מקצוע מנוסה, על מנת לאתר נכונה ובאופן מדויק את הבעיה ולטפל בה.

        כיצד האבחון יסייע לנו להבחין בין דיסקלקוליה לחרדה?

        חשוב להדגיש כי לא כל פער, קושי, או הימנעות ממקצועות מתמטיים, קשורה בלקות למידה מסוג דיסקלקוליה.

        מכאן חשיבותו הרבה של אבחון פסיכודידקטי מקיף, כזה אשר יאפשר להבחין בין קשיים מספריים וחישוביים אשר נובעים מחרדה או הימנעות מהתמודדות עם מקצוע שעשוי להיראות מאיים למתבונן מהצד.

        יש מצבים שבהם אין הסיבה קשורה בליקוי ביולוגי של הילד עצמו, כי אם בשיטת ההוראה, בקשר הנרקם עם המורה וכדומה.

        יש ילדים אשר נעדרו בתקופות קריטיות, בהן נלמד הבסיס המתמטי והוקנו מיומנויות החשבון הראשוניות. אם כי בשל מחלה, הפרעות התנהגות, חרדה ועוד.

        לעיתים מדובר בקושי שפתי שיש לטפל בו באופן ספציפי. קושי זה המייצר את הפערים ומקשה על הילד להבין את שמתרחש בשיעורי המתמטיקה

        לפיכך, חשוב לאבחן במדויק האם הקושי הינו אורגני ונובע מלקות למידה, או שמדובר בקושי אחר.

        חשוב שהאבחון יעשה על-ידי פסיכולוג המנוסה באבחון לקויות למידה. רק פסיכולוג יוכל לקחת בחשבון את מגוון הגורמים העשויים להסביר את המצב.

        אבחון דיסקלקוליה במכון סול

        מכון סול לפסיכותרפיה, הינו מכון פסיכולוגי פרטי, המאבחן דיסקלקוליה באופן מקצועי. במכון עובדים פסיכולוגים חינוכיים וקליניים מנוסים, ומאבחנים דידקטיים אשר מורשים בביצוע אבחונים אלו.

        יתר על כן, מכוננו נמצא בהסדר עם קופות החולים השונות. לפיכך, תהיו זכאים להחזר כספי לאחר קבלת הדוח האבחוני, בהתאם לכיסויים הביטוחיים שלכם.

        חשוב ומהותי לגשת לאבחון מוקדם ככל הניתן, על מנת לתת מענה ללקות ולפערים הנוצרים בעקבותיה!

        פעמים רבות, כאשר הדיסקלקוליה אינה מאובחנת בזמן, נלווים אליה קשים מתמשכים. קשיים אלו מייצרים מורכבויות פסיכולוגיות ויומיומיות רבות כגון: פערים לימודיים וחווית בושה. אלו מופיעים נוכח תחושה של חוסר מסוגלות ואף פגיעה עמוקה בדימוי העצמי.

          אנחנו כאן בשבילכם
          השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם
          שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





          שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

           

          הפניות

          Álvareza, CDLP, & Brotóns, EB (2018). Dyslexia and dyscalculia: a current systematic review from neurogenetics. Universitas psychologica , 17 (3)

          Benedicto-López, P., & Rodríguez-Cuadrado, S. (2019). Dyscalculia: clinical manifestations, evaluation and diagnosis. Current perspectives of educational intervention. RELIEVE-Electronic Journal of Educational Research and Evaluation , 25 (1)

          Faber, H. (2021). Code Green on Dyscalculia: A Guide for Educators, Parents, Counselors, and other Professionals. Notion Press

          Meier, P., McCaskey, U., & Kucian, K. (2021). Typical errors made by children and adolescents with developmental dyscalculia. Lernen und Lernstörungen