שיטות טיפול התנהגותיות באוטיזם

צוות המכון | מכון סול לפסיכותרפיה | פורסם: 23.7.23 | עודכן: 26.7.23

שיטות טיפול התנהגותיות נועדו לסייע לילדים המאובחנים עם אוטיזם לתפקד טוב יותר בחיי היום-יום, לפתח יכולות הקשורות לתקשורת ולשפר תפקוד חברתי.

הטיפולים מתבססים לרוב על בניית התנהגויות רצויות והפחתת התנהגויות שאינן רצויות.

פסיכותרפיסטית נותנת טיפול התנהגותי לילדה הסובלת מאוטיזם.

שיטות טיפול התנהגותיות באוטיזם – מהן השיטות המובילות והמומלצות?

מה זה אוטיזם?

הפרעת תקשורת, או הפרעת הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder, ASD) הינה הפרעה נוירולוגית התפתחותית – כלומר מולדת.

להפרעה זו מספר תסמינים בולטים:

  • קושי בתקשורת– אוטיסטים לרוב יתקשו לקיים אינטראקציה חברתית תקינה.
  • רגישות חושית מוגברת– מה שעשוי ליצור בקרבם מצוקה בהתמודדות מול גירויים חושיים שונים.
  • נטייה לקיבעון– התנהגויות חזרתיות וטווח תחומי עניין מצומצם.

כיצד ניתן לטפל באוטיזם?

הפרעת הספקטרום האוטיסטי אינה ניתנת לריפוי. אם זאת, ישנן התערבויות טיפוליות שונות אשר יכולות לשפר את איכות החיים של הסובלים מההפרעה וקרוביהם.

שתיים  מההתערבויות הנפוצות לטיפול באוטיזם הן ABA ו-DIR.

שיטת ABA

ABA (ניתוח התנהגות יישומי, באנגלית:Applied Behavior Analysis) היא שיטה טיפולית שמטרתה ללמד אנשים הסובלים מאוטיזם מיומנויות רצויות, תוך הפחתת התנהגויות בעייתיות.

שיטה זו הוכחה במחקרים רבים כיעילה במיוחד בטיפול באוטיסטים, לרבות כבעלת פוטנציאל לפיתוח מיומנויות תקשורתיות וחברתיות.

טיפול בשיטת ABA מבוסס על עקרונות הפסיכולוגיה ההתנהגותית, לפיה התנהגות נלמדת וניתנת לשינוי באמצעות מתן חיזוק מתאים.

משך ועוצמת התערבות ABA עשויים להשתנות בהתאם לצרכיו של הפרט ולחומרת הסימפטומים שלו.

התערבות ABA יכולה להינתן במגוון מסגרות, כולל בבית, בבתי ספר ובמסגרות פסיכיאטריות, הן אחד-על-אחד והן בפורמט קבוצתי.

כיצד מתבצע טיפול בשיטת ABA?

במהלך טיפול ABA מזוהות התנהגויות המטרה הרצויות (למשל: תקשורת חברתית או כישורי חיים שונים), ומפותחת אסטרטגיה לחיזוקן תוך הפחתת התנהגויות שליליות (למשל: הימנעות ובריחה).

טיפול ABA כולל בדרך כלל פירוק של התנהגויות רצויות מורכבות לצעדים קטנים יותר.

דוגמה אפשרית לפירוק התנהגות רצויה – צחצוח שיניים: לקחת מברשת שיניים, לשים משחה על המברשת, לצחצח את השיניים, לשטוף במים את המברשת ולהחזיר למקום.

על ביצוע כל אחד מהצעדים מקבל המטופל חיזוק חיובי (כמו פרס או שבח). התנהגות לא רצויה (למשל: זריקת מברשת השיניים ובריחה) תזכה בחיזוק שלילי (כמו מניעה מפעילות מועדפת) במטרה להפחית את הישנותה של ההתנהגות.

שיטת DIR

טיפול מסוג DIR (מודל התפתחותי, אינדיבידואלי ומבוסס מערכות יחסים, באנגלית: Developmental, Individual-differences, and Relationship-based model, לעתים מוכר בשם Floortime) מתמקד בסיוע לילד לכבוש מספר יעדים התפתחותיים בתחומי הרגש, הקוגניציה והיכולות החברתיות.

הטיפול התפתח מהגישות הפסיכודינמית וההתפתחותית בפסיכולוגיה, ושם דגש על ייחודיותו ורצונותיו של הילד כחלק מההליך הטיפולי.

טיפול RDI הינו אינטנסיבי ולרוב כולל עשרות שעות טיפול שבועיות. תוכנית הטיפול נעשית בהדרכת איש מקצוע מוסמך, ותינתן על ידיו ועל ידי ההורים וגורמים במסגרת החינוכית, לעתים לצד ילדים מטופלים אחרים.

כיצד מתבצע טיפול בשיטת DIR?

מהלך הטיפול כולל לרוב עיסוק משותף של נותן הטיפול והילד המטופל בפעילות המועדפת על הילד.

במהלך הטיפול, הילד מוביל את העיסוק המשותף בפעילות, והמטפל מעודד אותו ליצור איתו קשר ולבנות מיומנויות שונות, על בסיס העיסוק המשותף בפעילות המועדפת.

למעשה, תוצאה רצויה של טיפול DIR תהיה כאשר הילד המטופל יראה שיפור במספר היבטים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים, ביטוי של השגת אבן-דרך התפתחותית.

דוגמה למהלך טיפול DIR אפשרי: המטפל יזהה כי פעילות מועדפת על הילד הינה משחק קוביות עץ, ויבנה תוכנית טיפולית סביב פעילות זו.

בתחילה עשוי המטפל לעודד את הילד לבנות מבנים פשוטים מקוביות כמו מגדל או חומה. בהמשך עשוי המטפל לעודד את הילד לבנות מבנים מורכבים יותר כמו בית או מבוך, ואף להשתמש בשפה כדי לתאר את המבנים שבונה לספר סיפורים עליהם, ואף לחתור לבניה בשיתוף פעולה.

במה השיטות הללו דומות?

ישנן מספר נקודות דמיון בין טיפולי ABA ו-DIR:

  • שני סוגי הטיפולים דורשים הדרכה מאיש מקצוע מוסמך.
  • שני סוגי הטיפולים יכולים להינתן לילד על ידי הוריו (בהדרכת איש מקצוע כמובן).
  • שני סוגי הטיפולים עשויים לסייע בשיפור מיומנויות חברתיות והתנהגותיות.

מהן נקודות השוני בין השיטות?

ישנן מספר נקודות שוני משמעותיות בין שני הטיפולים:

  • מידת הגמישות בטיפול: טיפול ABA הינו בעל גבולות מאוד ברורים, משימתי ומובנה ביותר. המטפל מוביל את מהלך הטיפול. לרוב יכולת ההתגמשות בהליך פגישה הטיפולית, מעבר למטלות שנקבעו מראש, היא מצומצמת ביותר.  לעומת זאת, טיפול DIR בעל אופי “משחקי” יותר. הטיפול מאפשר גמישות במהלך הפגישה עם הילד והתאמה לרצונותיו. ומעצם כך- הילד זה שמוביל את הטיפול.
  • תחומי תפקוד: על אף ששני הטיפולים נועדו לשפר יכולות ותפקודים בתחומים שונים, טיפול ה-ABA מתמקד בעיקר בהיבטים התנהגותיים, בעוד ש-DIR מתמקד יותר בהיבטים רגשיים והתפתחותיים.
  • סביבת הטיפול: ABA יכול להינתן במגוון של סיטואציות בהתאם להתנהגות אותה רוצים לעודד (למשל: בעת התכוננות בבוקר לגן או בעת משחק עם ילד אחר). לעומת זאת, טיפול RDI ינתן בהקשר של פעילות פנאי אותה הילד מבצע, למשל בחדר משחקים. בכך, יאפשר תקשורת “טבעית” יותר עם המטפל.
  • בסיס מחקרי: ABA נמצא בשימוש נרחב כבר שנים רבות, ונמצא במחקרים רבים כיעיל לטיפול באוטיזם. זאת לעומת טיפול DIR, אשר הינו חדש יחסית ונשען על בסיס מחקרי מצומצם יותר. עם זאת, השימוש ב-DIR הולך ונעשה פופולרי בקרב אנשי מקצוע המתעסקים בטיפול באוטיזם, מה שכנראה מראה על הצלחתו.

איזו שיטה יותר כדאית?

על אף ההבדלים ביניהם, הן טיפול ABA והן טיפול DIR מתמקדים בשיפור סימפטומים של אוטיזם ועשויים להיות יעילים עבור ילדיכם.

האם יש צורך שתבחרו באחד מהשניים? לא בהכרח.

שילוב של טיפול ABA ו-DIR, אשר לכל אחד מהם יתרונות יחודיים, עשוי ליצור אפקט של “השלם גדול מסך חלקיו”.

היתרונות המשולבים יביאו לשיפור גדול יותר תפקוד הילד, אשר לא בהכרח היה מתרחש אם היה מטופל בסוף אחד בלבד.

הדגש ההתנהגותי של טיפול ה-ABA, בצירוף הדגשים הרגשיים, קוגניטיביים וחברתיים של אבחון ה-DIR עשויים להוות כמעין טיפול יחיד והוליסטי.

בכל מקרה, תמיד חשוב להתייעץ עם גורם מקצועי להתאמת טיפול מיטבית עבור ילדכם.