אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים

חן אור יונגרוירט - פסיכולוגית קלינית M.A | מכון סול לפסיכותרפיה | פורסם: 06.6.22 | עודכן: 09.9.22

אבחון פסיכודיאגנוסטי בילדים הינו אבחון רחב, הבודק את היכולות הקוגניטיביות/תפקודיות והרגשיות, של הילד. אצלנו במכון סול מועברים אבחונים אלו למגוון צרכים: בניית תכנית טיפול והמלצות, בית-ספר, יציאה למסגרת חוץ-ביתית, ביטוח לאומי ועוד.

אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים במרכז ובשפלה

אבחון דיאגנוסטי לילדים

מאיזה גיל מעבירים אבחון פסיכודיאגנוסטי?

אבחון פסיכודיאגנוסטי יכול להיות מועבר בכל גיל. הגיל הוא למעשה לא המשתנה המשמעותי, אלא שאלת האבחון.

כלומר- בכל גיל יכולות לעלות שאלות אבחוניות כאלה ואחרות שמצריכות אבחון פסיכודיאגנוסטי. נפרוט את הסיבות השכיחות לפנייה לאבחון פסיכודיאגנוסטי, ע”פ גילאים:

  • עד גיל 5– לרוב פניות לאבחון פסיכודיאגנוסטי עד גיל 5, הן פניות לפסיכולוג התפתחותי, או לפסיכולוג שיקומי/חינוכי/קליני, אשר עבר הכשרה והתנסות בגיל הרך. בגילאים אלו מפנים לרוב הרופאים ההתפתחותיים (נוירולוג התפתחותי/פסיכיאטר ילדים ונוער) את ההורים לאבחון תחת שאלה של אבחון אוטיזם, או אבחון מוגבלות שכלית התפתחותית. הסיבה בשמה הרופא מפנה לאבחון היא, אם במבחנים ההתפתחותיים עלה חשד שהילד אינו מתאים לשלב התפתחותו, תחת קריטריונים מסוימים הקשורים בעיכוב בהתפתחות הפיזית/רגשית/בינאישית/קוגניטיבית.
  • בין גיל 5-10– לאבחון פסיכודיאגנוסטי בגילאים אלה מגיעים ילדים שעולה עימם קושי בתוך המסגרת החינוכית. למשל, הילד מציג הפרעות קשב משמעותיות, או לא מצליח ליצור קשרים בינאישיים טובים וכדומה. בגילאים אלה לרוב פונים אלינו לאבחון פסיכודיאגנוסטי תחת שאלה של אבחנה והמלצות למסגרת החינוכית. לרוב מגיעים ילדים שיש שאלה עליהם ושגורמי החינוך והטיפול מתקשים להבין כיצד לסייע לאותו ילד.
  • בין גיל 10 ל-18– כמו בין גילאי 5 ל-10, מקרים רבים מגיעים אלינו סביב פנייה של גורמי חינוך/רווחה/רפואה. בגילאים אלה לרוב מדובר במקרים שלילד יש קושי תפקודי. לעיתים גם עולה שאלה, ביחס לבחינת הוצאה חוץ ביתית מהבית. כלומר, שהאבחון מתבקש לענות על השאלה, האם יהיה טיפולי ונכון יותר בעבור הילד ללמוד ולחיות במסגרת מחוץ לבית הוריו.
  • נציין כי אנחנו עורכים אבחונים פסיכודיאגנוסטיים בכל הגילאים, גם במבוגרים.

מבחן פסיכודיאגנוסטי לילדים

מבחן פסיכודיאגנוסטי לילדים בעצם כולל בתוכו מספר מבחנים סטנדרטיים אותם אנחנו מעבירים. את מבחנים אלה נציג לכם להלן, אך יש לציין כי כל מקרה לגופו!

כלומר: בהתאם לשאלה האבחונית הספציפית, אנחנו נגרע או נוסיף מבחנים כאלה ואחרים. למשל- ילד שמגיע אלינו לאבחון בשאלה של הוצאה חוץ ביתית, שאני כפסיכולוגית מתרשמת שהינו בעל הפרעות קשב וריכוז, אני אבחר לשלב גם מבחנים ספציפיים של הפרעות קשב וריכוז, על אף שלא לשם כך הוריו פנו.

מקרה הפוך הוא ילד אשר אנחנו רואים שהאבחון מכניס אותו למצוקה- אני אבחר להקל עליו מבחינת מבנים שאינם מבחני חובה. באבחון כמו זה, אני אשען כמובן גם על התצפית הקלינית שלי כפסיכולוגית.

המבחנים שמועברים באבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים

  • מבחן בנדר– מבחן הבודק את היכולות הגרפו-מוטוריות של הילד. בנוסף, זהו מבחן עליו נוכל לתת פרשנות לגבי העולם התוך- נפשי של הילד. המבחן הוא למעשה צורות גיאומטריות, שאנחנו מבקשים מהילד להעתיק אותן, כמו בהן.
  • מבחן ציורים– זהו מבחן בו אני מבקשת מהילד לצייר מספר ציורים ולספר עליהם סיפור. זהו כלי השלכתי, דרכו אני מנסה ללמוד על העולם הפנימי של הילד.
  • מבחן אינטיליגנציה– באבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים עד גיל 6 אנחנו נעביר את מבחן אינטיליגנציה WPSSI, בעוד בילדים בין גיל 6 ל-16 לערך, אנחנו נעביר את המבחן WISC-IV, המתאים לילדי בי”ס. מעל גיל 16 בד”כ נעביר כבר את ה-WAIS-III שהינו מבחן אינטיליגנציה למבוגרים. מעניין לדעת: החל משנת 2021, משרד החינוך קידם את הכנסת מבחן אינליגנציה של וודקוק-ג’ונסון, באבחונים פסיכודידקטיים. יחד עם זאת, באבחון פסיכודיאגנוסטי, בו המטרה היא לקבל אבחנה של הילד ולתת המלצות, על סמך תפקודו התוך נפשי ותפקודו במציאות, אנחנו עדיין מעדיפים להעביר את מבחן הוכסלר.
  • מבחן רורשך– הרורשך הוא כלי השלכתי נפלא, שהפסיכולוגים הקליניים מעריכים ביותר. הוא כלי מתוקף שמשמש כבר שנים רבות אותנו, במטרה להבין את הכוחות של הילד, את היחסים הבינאישיים שהוא יוצר, את הדימוי העצמי והערך העצמי שלו. היום, באבחונים רבים אנחנו יכולים להעדיף את ה-MMPI על פני הרורשך, שגם הוא כלי מתוקף ומהימן וחשדני יותר. לעומת הרורשך, ההעברה של כלי זה דורשת זמן רב ולא תמיד המאבחן/המאובחן יעדיפו את אבחון זה, בשל כך. בכל מקרה חשוב לציין שכך או כך, שניהם מבחנים אישיותיים הנותנים לנו המון אינפורמציה לגבי המנגנונים התוך-נפשיים של המאובחן, הילד.
  • מבחן TAT/CAT– זהו מבחן בו אני מראה למאובחן תמונות והוא צריך לספר לי עליהן איזשהו ציור. עד גיל 9 לערך, נעביר CAT שמתאים יותר לילדים. לאחר מכן נעביר TAT.
  • שאלונים– היום אנחנו מעודדים את הכנסת השאלונים לדיווח עצמי על ידי הילד, או על ידי ההורה. זאת, מתוך הבנה כי שאלונים מראים לנו את ההגנות של הילד- את האופן בו הוא מתארגן ומתפקד במציאות. לכך יש תרומה, לצד הכלים ההשלכתיים המצוינים בהם אנחנו משתמשים והוצגו לעיל.

עלות אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים

לא אחת יוצרים עימנו קשר לקוחות בנוגע לעלות אבחון פסיכודיאגנוסטי. מחיר אבחון פסיכודיאגנוסטי בשירות הפרטי אינו זול! זאת, מכמה סיבות:

  • ניסיון וותק המאבחן– פסיכולוג הוא אדם אשר למד תואר ראשון, תואר שני והתמחות של 4 שנים. פסיכולוג מומחה גם עבר בהצלחה את מבחן המומחיות של משרד הבריאות. בדרך, פסיכולוגים אלו עברו הכשרה מקיפה באבחון (וגם בטיפול) ולכך, עניין משמעותי.
  • זמן הרב שלוקח אבחון– לעומת אבחון רפואי (ואף פסיכיאטרי), שלוקח מקסימום כשעה, אבחון פסיכולוגי אורך כ-3 שעות רק משך ההעברה של הכלים האבחוניים. רוב העבודה על האבחון מתקיימת בבית- בעיבוד הממצאים וכתיבת הדו”ח האבחוני. זאת, לאחר שהפסיכולוג דלה את כל האינפורמציה האבחונית בזמן המפגש עם ילדיכם.
  • שורה תחתונה- כמה אבחון פסיכודיאגנוסטי עולה? אבחון פסיכודיאגנוסטי עולה כמה אלפי שקלים. זאת, בהתאם לשאלה האבחונית ולגיל המאובחן. ככל שאנחנו מוסיפים יותר תתי-מבחנים, באופן טבעי, זמן ההשקעה שלנו בעבודה עולה וכך גם התמחור עולה.
אבחון פסיכודיאגנוסטי המלצות

המלצות באבחון בילדים

אבחנה והמלצות אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים

יותר מכל, האבחנה הניתנת באבחון והמלצות האבחון, הם הדבר החשוב ביותר בכל אבחון ובאבחון פסיכודיאגנוסטי בפרט.

חשבו על זה, אם אתם פונים עם ילדיכם בשאלה לגבי תוכנית טיפול התנהגותית עבורו, או אם אתם פונים עבורו בשאלת מסגרת חוץ ביתית, אלו שאלות הרות גורל אמיתיות!

לכן, חשוב שהאבחון הפסיכודיאגנוסטי ייעשה במקצועיות הגבוהה ביותר, על ידי פסיכולוגים מנוסים, שיכולים לראות את הדברים בצורה אינטגרטיבית.

יש לציין כי במכון סול ישנו צוות מגוון של פסיכולוגים מכל התחומים העוסקים באבחון ובטיפול. כמו כן, יש איתנו בצוות פסיכיאטרית, אשר משלימה את התמונה האבחונית. המכון מנוהל על ידי עדי ביטנר וחן אור יונגרוירט– פסיכולוגיות קליניות מומחיות, ששמו לעצמן למטרה לסייע לבריאות הנפש של ילדים, נוער והוריהם.

אבחון בילדים ונוער הוא חשוב ומשמעותי- כיוון שהוא קובע הלאה את אופן ההתפתחות התקינה של ילדיכם.