אבחון אספרגר

חן אור יונגרוירט | מכון סול לפסיכותרפיה | פורסם: 10.10.21
אבחון אספרגר

אבחון אספרגר הינו אבחון פסיכולוגי המיועד לענות על השאלה: האם אדם מתמודד עם קושי בתקשורת. אנשים הנמצאים על הרצף, ילדים ואף מבוגרים, מוצאים עצמם פעמים רבות חווים תחושה של חוסר שייכות, חוסר מובנות ושונים מסביבתם.

כאשר עולה חשד שאדם מתמודד עם הפרעת תקשורת בתפקוד גבוה, נבצע אבחון אספרגר. החשד יכול לעלות מצד האדם עצמו, הורים של ילד או בן/בת הזוג. אף פעם לא מאוחר לפנות לאבחון אוטיזם- ילדים כמבוגרים פונים לאבחון, במטרה לשפר את חייהם ואת הבנתם לגבי תפקודם החברתי.

במכוננו, פסיכולוגים קליניים מאבחנים המומחים באבחון אספרגר (אוטיזם בתפקוד גבוה).

זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

מהו אבחון אספרגר?

כל אדם מגיע לעולם עם יכולות מסוימות ופוגש בסביבה החברתית דרישות לתפקוד חברתי, תקשורתי והסתגלותי תקין. ככל שאנחנו מתבגרים, כך הדרישות גדלות ועולות. אם כילד יכולנו לשחק עם עצמנו, או עם חבר אחד או שניים, כמבוגרים אנחנו נדרשים לתקשורת בינאישית אינטנסיבית. תקשורת זו מתבססת על תקשורת מילולית ואינטראקציות עם אנשים בקבוצה.

ספר האבחנות הפסיכיאטרי, DSM, בשילוב עם מבחן ADOS ושאלונים נוספים, הם הכלים המתוקפים ביותר לאבחון אספרגר. ביטוח לאומי מחייב את האדם המעוניין להיות מוכר על-ידי המדינה כסובל מאספרגר לעבור שני אבחונים: פסיכולוגי ופסיכיאטרי, עם שני הכלים האבחוניים הללו: DSM (פסיכיאטרי) ואבחון פסיכודיאגנוסטי, הכולל את כלי האבחון ADOS שמבוצע על-ידי פסיכולוג קליני או התפתחותי (תלוי בגיל המאובחן).

חשוב להבין: בדיקת אוטיזם אינה יכולה להיעשות על-ידי בדיקת MRI, CT או בדיקת דם. לעומת תחומים אחרים ברפואה, אבחון אוטיזם מתבסס על קריטריונים אבחנתיים, שאלונים ומבחנים תפקודיים נלווים.

יש לציין כי אבחון אספרגר (אוטיזם בתפקוד גבוה) הוא האבחון הקשה ביותר לאיתור. זאת בגלל התפקודים השמורים של אנשים אלו. כפי שציינו קודם: הם סובלים בדיוק מאותם קשיים של המתמודדים עם אוטיזם גבוה כמו קושי בתקשורת חברתית והתנהגויות חזרתיות, אבל הסביבה לא תראה את זה עד הסוף בבירור וזה השבר הגדול.

    אנחנו כאן בשבילכם
    השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם
    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

    שאלונים לאבחון אספרגר

    שאלונים לאבחון אספרגר, ביניהם CARS, CAST, SRS2, ADI-R, הינם שאלונים לדיווח עצמי הממולאים על-ידי ההורים של הילד עם החשד לתסמונת אספרגר. במקרים בהם מגיע אדם מבוגר לאבחון, שאלונים אלו ימולאו על-ידו כמובן.

    שאלונים לדיווח עצמי הינם כלי חשוב והכרחי בבניית האבחנה הקלינית שתנתן על-ידי הפסיכולוג. בסופו של דבר חשוב להבין כי חוות הדעת מתבססת גם על התבוננות ההורים, שהם אלו שחווים את הילד ביומיום.

    יחד עם זאת האבחנה תינתן על ידי פסיכולוג ופסיכיאטר בלבד, שכן הם אנשי המקצוע היחידים שיכולים לעשות אינטגרציה מספיק טובה ולהבין מה כל ההתנהגויות השונות האלה שמציגים הילדים אומרת: האם מדובר בתסמונת אספרגר/הפרעה נפשית אחרת, או התמודדות זמנית עם משבר.

    נציג להלן את השאלונים השכיחים בהם אנחנו משתמשים לאבחון אספרגר. שאלונים אלה הינם בסיסיים והינם חלק אחד מתוך סך הכלים האבחוניים בהם אנחנו משתמשים, כאשר אנחנו מגיעים לענות על השאלה האבחונית.

    אדם מבוגר עם אספרגר

    בדידות והתכנסות מאפיינת את החוויה האספרגרית.

    שאלון ADI-R

    שאלון זה כולל סך של שאלות הבנויות על הקריטריונים לאבחנת אוטיזם. שאלון זה הינו מדויק ביותר לאבחנת אספרגר (תפקוד גבוה), שכן הוא בוחן גם ילדים ורבליים ותקשורתיים. נזכיר כי ילדים אלו הם הילדים המאתגרים ביותר לאבחון כפי שציינו.

    בשאלון זה הפסיכולוג שואל לגבי ההתפתחות המוקדמת של הילד. יכולת ורבלית למשל היא חשובה מאין כמותה: מחקרים מראים שילדים רבים המאובחנים באספרגר התקשו בשלבים הראשונים של רכישת השפה. בין אם רכשו את השפה מאוחר מדי ובין אם התקשורת המילולית היתה לא-מותאמת. דוגמא טובה היא אחת השאלות מן השאלון הבודקת "מהי המילה הראשונה אותה אמר הילד?".

    שאלה זו חשובה, שכן במקרים רבים אנחנו רואים שהילד ה"נורמלי" יאמר "אבא"/"אמא" ואילו הילד האספרגרי יאמר "חתול"/"כיסא".

    לאחר שנבדוק את אבני הדרך ההתפתחותיים, השאלון בודק את תחומי העניין של הילד והיכולות הסנסומוטוריות.

    שאלון ADOS

    מבחן הכולל שאלון לאבחון אוטיזם המתוקף ביותר, נכון לשנת 2021, עת כתיבת מאמר זה. מבחן ADOS (אדוס, בהתאמה) הוא המבחן היחיד המוכר על-ידי ביטוח לאומי להכרה באוטיזם.

    מבחן זה מתבסס על אינטראקציות בינאישיות, בין המאבחן לנבחן. המבחן מועבר על ידי פסיכולוג (קליני/חינוכי בלבד). במבחן זה נעשות מספר בדיקות:

    1. הבנת רגשות של בני אדם/חיות, בהתאם לגיל הנבחן.
    2. יכולת משחק ושימוש בדמיון.
    3. שימוש בתקשורת מילולית ולא מילולית.
    4. שיח/יצירת/קשר/התייחסות לאדם אחר בחדר (הבוחן).

    המבחן ניתן להעברה לילדים ולמבוגרים כאחד, כיוון שיש תתי-מבחנים שונים המועברים על פי גיל.

    זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

    מהי תסמונת אספרגר?

    אספרגר היא תסמונת נוירו-התפתחותית מורכבת, כחלק מהאבחנות על הרצף האוטיסטי. התסמונת משפיעה על תפקודים מגוונים: הבנה ותקשורת בינאישית לקויה, ויסות חושי, ויסות רגשי, מבע שפתי ועוד.

    בשנים האחרונות, קיימת הבנה הולכת וגוברת לגבי הקשת האוטיסטית. הבנה זו הובילה אנשי מקצוע להתבונן מחדש (באמצעות מחקרים), על ההפרעה האוטיסטית ולהבין מה זו באמת ההפרעה הזאת.

    המהפך בחשיבה השפיע גם על סיווג האבחנות החדש: החל מ-2013 (עם יציאתו של ספר האבחנות החדש, DSM5) תסמונת אספרגר קרויה כיום הפרעת תקשורת נוירו-התפתחותית מורכבת בתפקוד גבוה.

      אנחנו כאן בשבילכם
      השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם
      שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





      שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

      מאפיינים של אספרגר: אוטיזם בתפקוד גבוה

      בתחילת המאמר ציינו כי אספרגר הוא אוטיזם קצת מסוג אחר, לכן בעבר אף היה מסווג תחת שם אחר לגמרי. הסיבה לכך היא שאנשים המתמודדים עם תסמונת אספרגר הינם אנשים "רגילים" למראית עין: הם עובדים, לומדים, מקיימים קשרים בינאישיים וזוגיים.

      אולם, תמיד משהו בתחושה הפנימית שלהם לא עד הסוף רגיל. המתמודדים עם תסמונת אספרגר סובלים מאותם הקשיים שאנשים על הספקטרום האוטיסטי סובלים, פשוט הסביבה פחות רואה את הסבל שלהם.

      תחשבו לרגע על התחושה הבאה: אתה יושב עם חברים בבית קפה, כולם מדברים מהר, צוחקים מבדיחות שאתה לא תמיד מבין, אומרים משהו אחד אבל בעצם מתכוונים לאחר. ככה אנחנו בני האדם: מדברים ברמזים!

      הבנת הרמזים החברתיים היא לא מובנית מאליה – היא בדיוק הקושי המרכזי עימו מתמודד הסובל מתסמונת אספרגר. מיותר לציין כי בעקבות הסבל הרב הכרוך בחוויה האספרגרית, אנשים אלה מועדים ביתר שאת להתמודד עם דיכאון, חרדה ואף התנהגויות אובדניות של ממש. זאת, בעקבות תחושת ה"אחרות" שהם חשים.

      זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

      תסמינים לאבחון תסמונת אספרגר

      אבחנה של תסמונת אספרגר נעשית לפי-תסמינים ייחודיים האופייניים למחלה. כעת נציג את התסמינים השכיחים של תסמונת אספרגר:

      אבחון אספרגר: תסמינים חברתיים

      אנשים המתמודדים עם אספרגר פגועים ביכולת לתקשורת חברתית תקינה. אצל ילדים פעמים רבות ניתן לראות כי הם יטו לפנות לאנשים זרים שאינם מכרים. הדבר עשוי להיראות חמוד, אבל לא מותאם חברתית.

      כשילדים אלו מתבגרים הם עשויים לפנות באופן לא מותאם לאנשים, דבר שעלול לפגוע בהם. לדוגמא: אדם מבוגר שיציע למפקד שלו בצבא לצאת לכוס קפה בערב, עלול להיענש על חוצפתו. לכן, טיפול בתסמונת אספרגר הינה חשובה ביותר.

      קשיים שכיחים בתחום החברתי:

      • קושי ברגישות חברתית.
      • קושי בשמירה על קשרים בינאישיים.
      • שיח לא הדדי.
      • לקות בהבנת רמזים חברתיים.
      • נוקשות, על פני קלילות.

      אבחון אספרגר: תסמינים התנהגותיים

      ההתנהגות השונה במרחב הציבורי היא אחד הקריטריונים הבולטים ביותר באבחון אספרגר. אנשים אלו נוטים לחוות קשיים בוויסות החושי והרגשי וכתוצאה מכך, מזוהים כחריגים, שונים ומשונים.

      בעקבות מצבים אלו, אנשים עלולים להיקלע לסיבוכים של ממש, כמו האשמה בביצוע גניבה או מרמה. זאת, כיוון שיכשלו ביכולת להגן/לשמור על עצמם.

      קשיים שכיחים בתחום ההתנהגותי:

      • נטייה להתמקד בדברים שוליים.
      • קושי בהבנת מידע שהוא לא קונקרטי, חד משמעי וברור.
      • קושי בהבנת משמעות של כסף.

      אבחון אספרגר: תסמינים שפתיים

      השפה שאנחנו מדברים כמבוגרים היא שפה מתוחכמת. השפה נשענת לא רק על מילים בעלות משמעות קונקרטית, אלא גם על משמעויות סמליות, או רמזים שפתיים. נוסף לכך, חלק מהשפה שלנו נשענת על מבע לא מילולי, כמו מחוות גופניות. למשל, הנהון הראש מלמעלה למטה במטרה לומר "כן".

      קשיים שכיחים בתחום השפתי:

      • דיבור מונולוגי, כמו בהרצאה.
      • דיבור רובוטי, ללא מבע רגשי.
      • דיבור רפטטיבי- חזרה על אותו הנושא שוב ושוב.
      • שיבושים בשפה.

      אבחון אספרגר: תסמינים פיזיים

      התסמינים הפיזיים הקשורים לתסמונת אספרגר כרוכה בעובדה כי אנשים אלו סובלים יותר מחרדה ודיכאון.

      קשיים שכיחים בתחום הפיזי:

      • טיקים קוליים/תנועתיים.
      • מחיאת כפיים
      • נקישות
      • הזעה
      • רעידות
      • ריצה ממקום למקום

      אבחון אספרגר: איתור מוקדם

      ישנה חשיבות גבוהה ביותר לאבחן אוטיזם מגיל צעיר. בשנים האחרונות כלי האבחון מאפשרים לנו, הפסיכולוגים לאבחן אוטיזם כבר מגיל חצי שנה. עניין זה מהותי וחשוב, שכן אבחון מוקדם יותר = טיפול מוקדם יותר. טיפול מוקדם יותר = שיפור מצבו של הילד.

      לכן, מעונות יום טיפוליים כמו אלו"ט ו"העמותה לילדים בסיכון" מפעילות מעונים לילדים אוטיסטים כבר מגיל שנה וחצי.

      יחד עם זאת, ישנם הרבה ילדים ואף בוגרים שמגיעים לאבחון בגיל מאוחר. כלומר, מאוחר מ-3 שנים. יש לציין כי ישנם אנשים שמגיעים לאבחון גם בגיל ההתבגרות ואף בבגרות.

      אבחון אוטיזם

      אבחון אוטיזם- חופש להבין מי אני

      חשוב לאבחן כדי לטפל באספרגר

      הורים רבים פונים אלינו בהתלבטות האם לאבחן או לא. בדרך-כלל התלבטות זו נובעת משני מניעים:

      1. ההורה לא רוצה לשנות את אופייו של הילד: אם הילד קצת מרחף או קצת מנותק זה בסדר, זה האופי שלו. בנוסף, הורים רבים רואים כי ילדם מצליח "לשרוד" את גן הילדים ושאפילו יש לו כמה חברים.
      2. תגית של נכה: "אוקיי אז הילד שלי אוטיסט, מה אני אמור לעשות לגבי זה?"- במקרים רבים ההורה מזהה כי לילד תפקודים פגועים ברמת התקשורת הבנאישית, אבל לא רוצה לאבחן. פעמים רבות הסיבה היא כי ההורה מרגיש שגם הוא דומה לילד.

      נוסף לכך, ההורה מרגיש כי על אף שהיה לו קשה הוא הצליח לעבור את ביה"ס בהצלחה, אז למה לאבחן, כדי שילך עם תגית של נכה?

      אני מציפה שאלות אלה כאן במאמר כדי לומר לכם: המקום של החשש מפני מה יגידו, או מה הילד יחשוב לגבי עצמו הוא ברור. יחד עם זאת, חשוב להבין כי ילד אספרגרי שורד לא רע את הגן, אך ככל שהחיים הולכים ומשתכללים, הוא מתמודד עם יותר ויותר קשיים. לכן- חשוב מאוד לאבחן בהקדם האפשרי.

        אנחנו כאן בשבילכם
        השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם
        שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





        שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

        לאבחן בשביל לטפל: גישת הטיפול באספרגר

        הגישה ההתפתחותית האינטגרטיבית היא גישה שמטרתה להפגיש את הילד עם חוויות תקשורתיות משמעותיות. זאת, על מנת לחזק ולעודד את החיבור שלו לעולם האנושי, כיוון שזה החלק הפגוע אצל הילד האספרגרי.

        על אף שמחקרים גורסים כי CBT היא שיטת הטיפול היעילה ביותר לטיפול באספרגר, חשוב לציין כי אין שיטה אחת נכונה. אנשים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי הינם מגוונים וכך גם אישיותם ודרך הטיפול המתאימה להם. נציין כי טיפול CBT אכן מסייע להבנת סיטואציות חברתיות, תפקוד מותאם בסביבה החברתית ועוד. לכך ישנה חשיבות משמעותית ביותר.

        טיפול איכותי ומקצועי בילד האספרגרי הוא טיפול רגשי פרטני, בשילוב גורמים אינטר-דיסיפלינריים נוספים, כגון פסיכיאטר, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת ועוד.

        ללא אבחון מדויק באוטיזם, האדם לא יקבל את הטיפול המתאים לו. אם האדם לא יקבל את הטיפול המתאים לו, הוא לא יוכל לעבוד על הקשיים עימם מתמודד וכך חייו עלולים להינזק.

        ילדים המאותרים בגילאים צעירים יכולים לקבל מהמדינה סל מקדם בריאות שמשמעותו היא קבלה של סל של 14 שעות טיפול (ישירות ועקיפות) שכל ילד זכרי לקבל, מגיל האבחנה ועל גיל 7. כלומר, הילד יטופל באופן צמוד ואינטנסיבי על-ידי שלל אנשי מקצוע. את הסל הזה מקבלים במסגרות המוכרות על-ידי משרד הבריאות.

        אבחון אספרגר הינו חשוב גם למלווים את האדם המתמודד. זאת כיוון שההורים (במקרה של ילד), או הפרטנר (במקרה של אדם מבוגר) צריכים לדעת לקבל הכוונה מאיש מקצוע, שיסייע בהתמודדות היומיומית עם הקשיים הכרוכים בחיים עם תסמונת אספרגר.

        לקריאה מורחבת: הכל על אוטיזם והפרעת תקשורת

        לסיכום: אבחון אספרגר

        אבחון אספרגר ואבחון אנשים על הקשת האוטיסטית (ילדים ומבוגרים כאחד), הינה מלאכה לא פשוטה כלל וכלל. לעומת מחלות אחרות, כדי לאתר אספרגר אנחנו לא יכולים לקחת דגימת דם או לבצע סריקה מוחית. כדי לאבחן אספרגר אנחנו צריכים לבדוק סימפטומים ספציפיים המאפיינים את ההפרעה.

        סימפטומים המאפיינים אספרגר מתבטאים בנוקשות חשיבתית, קושי במבע מילולי, קושי בתקשורת חברתית, ביטויים פיזיים אופייניים ועוד.

        עוד נגענו בנושא חשיבות האבחנה של תסמונת אספרגר. רבים חושבים כי אבחנה הינה תיוג שעלול לפגוע, אך חשוב לתאר גם את הצד השני: אבחנה נותנת שם לדבר עימו מתמודד האדם.

        אבחנה עושה סדר ויותר מכל מסייעת לנו בבניית תוכנית טיפול, שזה הדבר החשוב ביותר: לטפל כדי למנוע התדרדרות ופגיעה בתפקוד היומיומי והחברתי. פגיעות אלה, אם אינן מטופלות עלולות להוביל להפרעות במצב הרוח כמו דיכאון או חרדה ואף להתקפים פסיכוטיים, במצבי קצה שאינם מטופלים.

         

        במכון סול פסיכולוגים קליניים, אשר מומחים באבחון אספרגר והספקטרום האוטיסטי בכללותו. במכון נערכים אבחונים הכוללים את מבחן ה-ADOS (אדוס), התקף להכרה בביטוח לאומי.

          אנחנו כאן בשבילכם
          השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם
          שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





          שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

           

          הפניות

          Katz, L., Nayar, K., Garagozzo, A., Schieszler-Ockrassa, C., & Paxton, J. (2020). Changes in autism nosology: The social impact of the removal of asperger’s disorder from the diagnostic and statistical manual for mental disorders, (dsm-5). Journal of autism and developmental disorders, 50(9), 3358-3366.

          Konieczna, I., Marcinkowska, B., & Smolinska, K. (2019). Model of diagnosis and supporting development of communicative competence of children with Asperger syndrome. In EDULEARN19 Proceedings 11th International Conference on Education and New Learning Technologies: Palma, Spain. 1-3 July, 2019 (pp. 2664-2671). IATED Academy.‏‏

          הפניות לאתרים חיצוניים

          הכרה לאוטיזם בביטוח לאומי, אתר ביטוח לאומי.

          המרכז הלאומי לחקר אוטיזם, אתר אוניברסיטת בן גוריון, סורוקה.

          סל טיפול בריאותי מקדם לילדים על הרצף האוטיסטי, הלומדים בגני תקשורת, אתר משרד הבריאות.