אבחון פסיכולוגי התפתחותי
אבחון פסיכולוגי התפתחותי יכול להתקיים החל מגיל 3 חודשים. אבחון פסיכולוגי התפתחותי לצורך הפרעת תקשורת (אוטיזם), מתקיים החל מגיל 12 חודשים. במכוננו, אבחונים התפתחותיים פסיכולוגיים ונוירולוגיים.

אבחון פסיכולוגי לילדים
אבחון התפתחותי
אבחון התפתחותי נערך על ידי פסיכולוג התפתחותי ו/או רופא התפתחותי (נוירולוג התפתחותי).
כשהורים פונים לאבחון התפתחותי לילדם, נשאל בתחילה מספר שאלות, על-מנת להתאים את הבדיקה הנדרשת:
- בן כמה הילד?
- מי הגורם המפנה? (בי”ס/רופא ילדים)
- מה סיבת הפנייה?
- מה הקושי שאתם כהורים מוצאים?
- האם נעשו אבחונים קודמים?
מטרת שאלות אלה היא מיפוי ראשוני של קשיים וצרכים. כשאנו באים לקבוע אבחון פסיכולוגי או רפואי, אנחנו רוצים לדעת עם איזה קושי הילד מתמודד.
קשיים אלו הינם מגוונים ויכולים להיות רגשיים ו/או גופניים:
קשיים התפתחותיים גופניים | קשיים התפתחותיים רגשיים |
קושי בקואורדינציה | בכי בלתי פוסק/אין בכי |
קשיים בתאום עין-יד | קושי בתקשורת בינאישית (ASD) |
עיכוב שפתי | קשיים בהסתגלות |
עיכוב פיזיולוגי | קושי בקשב וריכוז |
קושי בשמירה על קשר עין | קשיים בתפקוד בגן או בבית |
סירוב לאכול | קשיים בקשר הורה-ילד |
קשיי שינה | |
קשיים בגמילה |
*יש לציין כי ברוב המקרים וברוב ההפרעות ההתפתחותיות, קיימים ביטויים גופניים ורגשיים גם יחד.
פסיכולוג התפתחותי לילדים
פסיכולוג התפתחותי לילדים הינו פסיכולוג הרשום בפנקס הפסיכולוגים ובעל תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית.
תחום זה מאפשר לפסיכולוגים לעבוד בטיפול ילדים עד גיל 9 ובאבחון ילדים עד גיל 18.
מרכז העבודה של הפסיכולוג ההתפתחותי הינם בתחומים הבאים:
- אבחון התפתחותי– מיפוי צרכים במערכת חינוכית או טרם הילד נכנס למערכת החינוכית: קשיים, מורכבויות התפתחותיות, סיוע במערכת החינוכית ועוד. בין השאר, פסיכולוגים התפתחותיים עוסקים באבחון הפרעות תקשורת, אבחון אוטיזם פרטי, טיקים, הפרעות קשב וריכוז, דיכאון, חרדה ועוד.
- טיפול בהתפתחות הילד– פסיכולוג התפתחותי עוסק בטיפול מניעתי. המשמעות היא שטיפול מוקדם, מהווה התערבות בילד בגיל צעיר, בטרם התפתח קושי רגשי משמעותי. מכאן ניתן להבין כי המשמעות של טיפול פסיכולוגי התפתחותי הינו הרה גורל. זאת, על מנת להשיב את הילד לתפקוד תקין.
- הדרכות הורים– פסיכולוגים התפתחותיים עובדים לרוב עם הורים סביב נושאים שכיחים של הילדות והילדות המוקדמת, ביניהם: אינקומפרזיס, אינורזיס, טיקים, קשיים אכילה, בכי, חרדות (וחרדת נטישה), הפרעות התנהגות ועוד.
מה מטרת האבחון ההתפתחותי?
מטרת אבחון התפתחותי הינה כמו כל אבחון להבין טוב יותר את הילד, במטרה לסייע לו.
ילדים מבטאים קשיים בד”כ בתוך המסגרת החינוכי ו/או בבית. מטרת אבחון התפתחותי הינה:
- מיפוי קשיי הילד.
- סיוע להורים בהתמודדות עם הילד.
- סיוע למסגרת החינוכית בהתמודדות עם הילד.
- הבנה טובה יותר של הילד, במטרה להתאים טיפול ראוי לקשייו.
- יצירת המלצות מותאמות, במטרה להשיב את הילד להמשך התפתחות תקינה.
אבחון התפתחותי מסייע בחיי היומיום של הילד. לאבחון התפתחותי פונקציות מסייעות–
אבחון התפתחותי מסייע בוועדות אפיון וזכאות
ועדות של משרד החינוך מטרתן לאתר קשיים בילדים בתוך המסגרת החינוכית, זאת על-מנת לסייע להם בתוך המסגרת החינוכית.
הקשיים של הילדים יכולים להיות מגוונים. ועדת אפיון וזכאות כשמה כן היא- דנה בקושי של הילד (מאפיינת את קשייו) ומזכה אותו במסגרת חינוכית מסייעת כגון:
- שעות שילוב בתוך המסגרת החינוכית,
- כיתת חינוך מיוחד (כיתת תקשורת, כיתת לקויות למידה),
- שילוב בתוך כיתה רגילה באמצעות סייעת,
- יציאה למסגרת חינוכית מיוחדת ועוד.
אבחון התפתחותי להכרה בביטוח לאומי
ילדים מוכרים בביטוח לאומי לצורך קצת נכות תחת האבחנות הבאות:
- עיכוב התפתחותי– עיכוב התפתחותי מוגדר כחריגה מהתפתחות נורמטיבית. ישנם מדדים רפואיים, המבוססים על סטטיסטיקה, המגדירים מהי התפתחות תקינה (מוטורית/שפתית/קוגניטיבית/רגשית ועוד). בתוך האבחון הפסיכולוגי אנחנו בודקים את התחומים הרגשיים, כמו גם את התחום הקוגניטיבי, במטרה להבין האם לילד ישנה חריגה בהתפתחות או לא.
- הפרעת תקשורת (הספקטרום האוטיסטי)– הספקטרום האוטיסטי מחייב שתי אבחנות: אבחנה של פסיכולוג התפתחותי/שיקומי/קליני/חינוכי (בהתאם להכשרתו של הפסיכולוג ובכפוף לחוזר מנכ”ל משרד הבריאות בעניין) וגם אבחון נוירולוג התפתחותי לאוטיזם או פסיכיאטר ילדים ונוער.
- הפרעות קשב וריכוז– הפרעות קשב וריכוז המאובחנות על-ידי פסיכולוג התפתחותי ונוירולוג התפתחותי, מזכות בנכות בביטוח לאומי, במקרים של פגיעה גסה בתפקוד הילד או המתבגר.
מתי נפנה לאבחון התפתחותי?
כאשר אנחנו מזהים חריגה בהתפתחות התקינה ואיננו מבינים את הסיבה לכך, נבצע אבחון. זאת, במטרה לאתר ולמפות את הקשיים הנצפים.
במקרים אלה, נרצה להתאים מסגרת חינוכית מתאימה לילד, על מנת שיצליח למצות את הפוטנציאל שלו. בנוסף, נרצה לסייע לילד טיפולית בתוך מסגרת חינוכית ולכן נפנה את הוריו לקבל סיוע במעונות יום וסיוע בהתאמת טיפולים רפואיים משלימים (קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, פסיכולוגית התפתחותית ועוד).
מהם כלי האבחון בילדים?
- שאלונים להורים ולמסגרת החינוכית.
- דו”חות אבחונים קודמים.
- ביצועים של הילד- ציורים, סרטונים ועוד.
- תצפית באינטראקציה הורה-ילד.
- תצפית במשחק חופשי.
הערכה התפתחותית
פסיכולוג התפתחותי הוא מי שמעביר אבחון פסיכולוגי לילד.
פסיכולוגים שאינם התפתחותיים, כמו קליניים או שיקומיים יכולים גם להעביר מבחנים אלו, אם יש להם הכשרה בתחום.
מטרת האבחון היא להבין האם יש התאמה להתפתחות תקינה, או שקיימת חריגות בהתפתחות.
על אף שההתפתחות המוחית הינה עד גיל 25, אנחנו מקיימים אבחון התפתחותי עד לגיל 6: עד לכניסה לביה”ס.

הערכה התפתחותית
איך מבצעים אבחון התפתחותי?
- נאסוף מידע על ידי שאלונים, במטרה להבין את כיצד ההורים והמסגרת החינוכית תופסים את הילד.
- נראיין את ההורים על התפתחות הילד, מהלך ההיריון וכו’.
- נפגוש את הילד, במטרה להעביר את המבחנים הפסיכולוגיים.
- האבחון מתקיים בכ-2-3 מפגשים. חלק מהמפגשים יכולים להיות בנוכחות ההורים וחלק בנפרד.
- המבחנים שיועברו: מבחני אינטיליגנציה (ביילי, MULLEN, WPPSI, WISC), מבחן H.T.P, CAT/TAT ועוד.