פסיכולוגיה חינוכית
אצלנו במכון סול ישנם פסיכולוגים חינוכיים המקבלים ילדים ובני נוער לטיפולים ואבחונים חינוכיים, כגון אבחונים פסיכודידקטיים, אבחוני בשלות/הדלגה, אבחונים פסיכולוגיים ועוד.
מיהו פסיכולוג חינוכי?
- פסיכולוג חינוכי הוא פסיכולוג שסיים תואר שני בפסיכולוגיה בהתמחות חינוכית.
- המומחיות החינוכית עוסקת בילדים ובני נוער ולא רואה בהם פרט מנותק מקונטקסט, אלא פרטים שהם חלק ממערכות יחסים רחבות יותר הכוללות בני משפחה וצוותים חינוכיים.
- האבחון והטיפול בילדים עוסק במסגרת המשפחתית ובבית הספר ועוסק בהתמודדות שלהם במסגרות אלו.
- הפסיכולוג החינוכי עובד בשירות הפסיכולוגי החינוכי ועבודתו מתרחשת בעיקר במערכת החינוך, גני ילדים ובתי ספר, חינוך רגיל וחינוך מיוחד כאחד.
- הפסיכולוג החינוכי עוסק באבחונים פסיכולוגיים, איתור לקויות למידה, הדרכת הורים, הדרכת צוותים חינוכיים, התערבות במשברים במסגרות החינוך ובניית תוכניות עבודה.
- המיומנויות של הפסיכולוג החינוכי עוסקות באבחון, ייעוץ, טיפול, הנחיית קבוצות והתערבויות במערכת החינוך. הטיפול בילד מצריך שיתוף פעולה עם מערכת החינוך, לעתים עם שירותי רווחה, בריאות הציבור ועוד.
- מסלול ההכשרה של הפסיכולוג החינוכי, בדומה למגמות אחרות בפסיכולוגיה, עובר דרך תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, לאחר סיום לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה.
- הלימודים נמשכים כשנתיים וכוללים עבודת גמר ופרקטיקום.
- המסיימים תואר שני עוברים התמחות של מספר שנים הכולל התמקצעות בתחום החינוכי במסגרת מוסדות חינוך.
- בסיום ההתמחות מתקיימת בחינת סיום ולאחר מכן, מקבלים את הרישיון בתור פסיכולוגים חינוכיים מומחים עצמאיים.
הפסיכולוג החינוכי בבית הספר
הפסיכולוג החינוכי נמצא פיזית בבית הספר, לפחות יום עבודה בשבוע. יום שנקבע כמובן בשיתוף פעולה עם מוסד הלימודים תוך התחשבות בצרכים של הצוותים החינוכיים וכמובן התלמידים.
ביום העבודה של הפסיכולוג, מתקיימות פגישות התייעצות עם יועצות בית הספר, פגישות קבועות של צוותים טיפוליים, פגישות קבועות עם מנהל/ת בית הספר, ליווי צוותי החינוך המיוחד והרגיל ובניית תוכניות התערבות בהתאם לצורך.
עשויים להיות מקרים מורכבים רגשית בתוך כותלי בית הספר, המצריכים התערבות פסיכולוגית; התערבות אשר עשויה להיות פרטנית, הפסיכולוג עשוי לבקש לפגוש את התלמיד/ה והוריו/ה והפסיכולוג, או מערכתית– בניית תכנית התערבות לצוות החינוכי.
לעתים, הפסיכולוג עשוי לבקש להיכנס לתצפית בשיעור או בהפסקה על ילד ספציפי מסיבות שונות. תצפית שכזו כמובן צריכה להיות מאושרת על ידי ההורים באישור חתום וכתוב.
בנוסף, הפסיכולוג החינוכי עשוי להשתתף במפגשי הצוות החינוכי עם הורי תלמיד ספציפי על פי בקשת הצוות במטרה למצוא את המענה הנכון ביותר עבורו.
עשויים להיות גם מפגשי הדרכות הורים של הפסיכולוג, על פי שיקול דעתו. וכן, הורים יכולים לפנות אל הפסיכולוג גם באופן יזום עקב קשיים בהתנהלות מול הילד בבית או בבית הספר.
הפסיכולוג החינוכי בגן הילדים
גן הילדים היא מערכת המורכבת מצוות חינוכי הכולל גננות, סייעות, גננות שילוב, גורמים טיפוליים נוספים כמו מתנדבים ומפעילי תוכניות וחוגים העוסקים בעשייה חינוכית.
הפסיכולוג החינוכי בגן עובד לאורך השנה, גם בתחום הפרטני האישי וגם בתחום המערכתי, ובדומה למערכת בית הספר כולל הערבויות חינוכיות.
בתחילת השנה, הפסיכולוג והצוות החינוכי בונים תוכנית עבודה למשך השנה, המאפשר שיח סביב הצרכים בגן ויתייחס למטרות העבודה, תכנים חינוכיים ותקשורת עם ילדי הגן.
המשימה העיקרית בעבודת הפסיכולוג החינוכי בגן הילדים היא ללוות את ילדי הגן בתהליך ההתפתחות שלהם: מעקב אחר נקודות החוזק והחולשה שלהם, ולעבוד בשיתוף פעולה עם הצוות החינוכי וההורים.
הפסיכולוג עוסק גם באיתור ילדים בעלי צרכים מיוחדים, כמו מוגבלות שכלית התפתחותית על מנת לקדם רווחה נפשית ולטפל בילדים.
תהליך האיתור הוא ייחודי לעבודה בגן לעומת בית הספר, הוא כולל תצפיות ושאילת שאלות על תפקודים התפתחותיים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים. ניהול יחסים עקביים הכוללים שיתוף פעולה מלא בין הילד, ההורים, הצוות החינוכי והפסיכולוג הכרחיים ליעילות הטיפול בילד וקידום רווחתו האישית.
בגן חובה, לקראת העלייה לכיתה א’, הפסיכולוג עורך מעקב אחר מוכנות הילדים לכיתה א’ ובשלותם ויערוך אבחון בשלות לילידי הסתיו. במידה ויש צורך, הפסיכולוג יכול לבצע הערכה פסיכולוגית. זאת כמובן בשילוב הצוות החינוכי ובידיעת ההורים, על מנת לבחון יחדיו את השיקולים האם להישאר עוד שנה בגן- כן או לא.
הפסיכולוג מלווה את הגננת וההורים בשלב ההכנה של הילדים למעבר למסגרת בית הספר.
בנוסף לכל זה, הפסיכולוג מסייע בעבודת המערכת במצבי חירום, לחץ ומשבר. הפסיכולוג נותן מענה ברמה המערכתית ומשמש כתובת עבור הצוות החינוכי.
אבחונים חינוכיים
כחלק מעבודתו עם המערכת החינוכית, הפסיכולוג החינוכי עוסק באבחונים שונים על מנת לזהות קשיים אצל הילד ולבנות תוכניות התערבות מותאמות עבורו.
פסיכולוג חינוכי מבצע אבחונים שונים ביניהם אבחון פסיכודידקטי, הערכה פסיכולוגית הכוללת תצפית על התנהגותו וריאיון עמו, עם הצוות החינוכי ובני משפחתו, אבחוני בשלות, השתתפות בוועדות השמה ואפיון ועוד.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון פסיכודידקטי הינו הערכה מקיפה של היכולות הלימודיות, הקוגניטיביות, הרגשיות והבינאישיות של המאובחן.
האבחון מורכב משני חלקים: מבחנים הבודקים יכולות למידה ובחנים הבודקים תפקודים רגשיים.
המטרה היא להבין מאין נובעים קשיים לימודיים: האם מתוך לקות למידה ספציפית, ואם כן- מהי אותה לקות? האם מדובר ביכולת קוגניטיבית נמוכה, או האם הקשיים הלימודיים נובעים מתוך מורכבות רגשית?
אבחון בשלות לכיתה א’
בודק את היכולות של הילד בגן חובה: האם הוא מתאים להתמודד עם המטלות הכרוכות בקפיצה הגדולה לבית הספר או שהוא צריך עוד קצת סיוע ממסגרת הגן. מוכנות לבית הספר נבנה על בסיס תהליך פיזי, תהליכי למידה ופניות רגשית ללמידה.
בשלות לכיתה א’ נבדקת במספר תחומים:
- בתחום הפיזי: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, תפיסה חזותית ועוד;
- בתחום הלמידה: נבדקים טווחי הקשב והריכוז של הילדה, יכולות זיכרון ועוד; תחום קוגניטיבי-שכלי;
- תחום רגשי וחברתי: זיהוי רגשות, ויסות רגשות והתמודדות.
אבחון זה מעריך את הבשלות של הילד לעמוד במשימות נדרשות בבית הספר והוא לא מאתר לקויות למידה כמו אבחון פסיכודידקטי.
אבחון הדלגה
הוא אבחון פסיכולוגי שבא לענות על השאלה האם ילד מתאים “לקפוץ” כיתה וללמוד עם שנתון מעליו. אבחון הדלגה בודק את היכולות הרגשיות והקוגניטיביות של הילד לעומת המצופה מבני גילו. יש ילדים שמגיעים להדלגה לקראת כיתה א’ ויש כאלה שפונים בכיתות בוגרות יותר.
אבחון למערכת הבית-ספרית
הוא אבחון שנועד לסייע לצוות החינוכי בבית הספר להכיר טוב יותר את צרכי המסגרת, צרכי הילדים ולחשוב על התערבויות שיקדמו את הצרכים והמטרות של כלל הגורמים במסגרת.
במקביל לתהליך האבחון המערכתי של הפסיכולוג, עשויים להופיע גם התערבויות של הפסיכולוג בדיאלוג עם הצוות, שיח עם הילדים, זאת על מנת להגיע לתובנות.
לתת הזדמנות אמיתית למורים, הורים וילדים לספר את הסיפור והצד שלהם בתוך המערכת. כך, ניתן להגיע לשיקוף החוזקות במערכת, אך גם לחולשותיה ולחשוב יחדיו כיצד לשפר ולקדם אותה.
טיפול פסיכולוגי-חינוכי
פסיכולוג חינוכי עוסק באבחון וטיפול בסוגיות רגשיות. הטיפול עשוי להיות טיפול פסיכו-דינאמי וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי CBT.
פסיכולוג חינוכי הוא פסיכולוג שמתמחה באבחון וטיפול של ילדים ובני נוער מגיל צעיר ועד התגייסותם לצבא. כמו כן, במסגרת ההתמחות החינוכית, הפסיכולוג יכול לטפל במשברים משפחתיים, הפרעות קשב וריכוז ADHD, התפרעות תקשורת, קשיי התפתחות, קושי בקבלת סמכות, קשיים לימודיים, קושי במערכת הבית-ספרית ועוד.
על אף מה שמקובל לחשוב, פסיכולוג חינוכי הוא פסיכולוג ילדים ובני נוער לכל דבר!
במה שונה טיפול על ידי פסיכולוג חינוכי מטיפול על ידי פסיכולוג קליני בילדים?
ובכן, פסיכולוג חינוכי, בדיוק כמו פסיכולוג קליני, יכול לספק טיפול נפשי לילדים לצד הדרכת הורים.
בדומה, הפסיכולוג החינוכי עבר הכשרה זהה בתחומי טראומה נפשית, אובדנות, התפתחות הילד, לקויות למידה ועוד.
בשונה מפסיכולוג קליני, פסיכולוג חינוכי אינו מטפל בילדים במוסדות לאשפוז על רקע נפשי.
בשונה מהפסיכולוג החינוכי, הפסיכולוג החינוכי יודע לעבוד עם כל מערכת המקיפה את הילד ולא רק עם הילד עצמו בקליניקה.
הפסיכולוג החינוכי מלווה את הילדים בקשיים לימודיים ורגשיים במערכת החינוך, דואגים להשתלובתם וקידום רווחתם.
אך בדומה לפסיכולוג קליני, הפסיכולוג החינוכי יכול ללוות ילדים ובני נוער בקשיים לימודיים ורגשיים במסגרת קליניקה פרטית.
כך, שלפסיכולוג חינוכי יש טיפול שהוא יותר מערכתי מאשר פרטני ורואה את הילד כחלק ממערכת רחבה יותר.
לסיכום- מהי פסיכולוגי חינוכית?
פסיכולוג חינוכי הוא פסיכולוג שהתמחה בעבודה מערכתית ורואה בילד פרט שמהווה חלק ממערכת רחבה יותר.
מערכת הכוללת צוותים חינוכיים ובני משפחה. כאשר הפסיכולוג עוסק גם באבחון וגם בטיפול ומשלב עבודה מערכתית בטיפול בילד, מבצע התערבויות חינוכיות בהתאם לצורך ועוסק בקידום רווחת הילד תוך ליווי צמוד של הצוותים החינוכיים והדרכת הורים.
אצלנו במכון סול ישנם פסיכולוגים חינוכיים העוסקים באבחון וטיפול. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר ולפנות לשיחת ייעוץ והכוונה ראשונית.