הדרכת הורים לבני נוער ומתבגרים
במאמר זה נסביר מהי הדרכת הורים למתבגר, ההבדל בינה לבין הדרכת הורים לילדים, התהליכים והשינויים העיקריים המתרחשים בגיל ההתבגרות מבחינה רגשית, התנהגותית וכדומה, ומתי מומלץ לפנות להדרכת הורים.
בני נוער עשויים לפתח מגוון רחב של בעיות חברתיות, רגשיות והתנהגותיות, ושכיחותם של בעיות אלו עולה בשנים האחרונות. ישנן התערבויות רבות, כדוגמת טיפול פסיכולוגי בנער והדרכת הורים, שנועדו לסייע בהתמודדות עם בעיות אלו, בשיקום התפקוד שנפגע, בהפחתת התנהגויות בלתי מסתגלות, הפחתת המצוקה וכדומה.
גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית בהתפתחות הנפרדות והאופי של ילדינו. בעשורים האחרונים מקובל לאפיין את גיל ההתבגרות ככזה המתחיל כבר בגיל 10-11, ומסתיים בגיל 18 ואף יותר. זוהי תקופה סוערת ומלאת שינויים פיזיים, קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים. שינויים אלו משפיעים לא רק על הנער עצמו, אלא גם על הקשר עם הוריו, מה שגורם פעמים רבות לקשיים רבים בתקשורת מולו, בהצבת גבולות, בהתרחקותו מההורים וכדומה.
מבחינה פיזית
ניכרים שינויים רבים. אצל הנער ניתן לראות צמיחת שפם וזקן, שינוי בקול ובגובה. אצל הנערה מופיעים ניצני שדיים, היא מקבלת מחזור, מבנה גופה משתנה. בקרב שני המינים עלולים להופיע אקנה ופצעים על הפנים. לשינויים הפיזיולוגים, למשל ההורמונליים, השפעה גם על הרגש, ההתנהגות והקוגניציה.
מבחינה חברתית
קבוצת השווים- החברים, הופכים להיות הדמויות המשמעותיות בחייהם. עד כה הילד ראה בהוריו כדמויות משמעותיות ביותר, מודל לחיקוי, וכעת החברים הופכים להיות הקרובים ביותר. הנער מעדיף לבלות את רוב זמנו עימם מאשר עם הוריו ומשפחתו, רוצה להידמות אליהם מבחינת מראה, העדפה מוזיקלית, תחביבים ועוד. זהו רצון טבעי להתרחק מההורים ולחפש את זהות ועצמאות דרך קבוצת השווים.
מבחינה קוגניטיבית
מתפתחים ומתבשלים אזורים שונים במוח, שעד כה טרם הבשילו לגמרי. ישנו שיפור בזיכרון, בחשיבה מורכבת, בחשיבה ביקורתית ועוד.
מבחינה רגשית
זוהי תקופה של סערת רגשות. בגיל זה הערך העצמי נשען רבות על הסביבה, בעיקר על החברים. אפילו אמירה קטנה הנתפסת בעיני המתבגר/ת כביקורתית יכולה להוביל לדכדוך ועצבות. כאמור, סערה זו מתרחשת בין היתר גם בשל השינויים ההורמונליים בגילאים אלו. בנוסף, ישנן חששות רבות מהעתיד, מהמיקום החברתי, מההישגים הלימודים. כל אלו עלולים להוביל למצוקה רגשית ולשינויים בהתנהגות.
מהם הקשיים השכיחים כהורים למתבגרים?
כאמור, השינויים הרבים שעובר המתגבר, גיבוש זהותו, הנטייה להתרחק מההורים, המרדנות האופיינית לתקופה זו, השינויים במצבי הרוח, התנסויות שונות ועוד, פעמים רבות מציבים את ההורים חסרי אונים ומבולבלים לנוכח הפיכתו של ילדם הקטן והחמוד לנער מרוחק, עצבני ומרדן. הם מרגישים כי אינם יודעים מה עובר בנפשו של הילד (למה הוא זועף, ישן הרבה, מסתגר בחדרו וכדומה), האם נכון לנסות להמשיך לחנכו ולהציב גבולות (מתי לחזור הביתה, כמה זמן להיות מול המסך, כמות סיגריות ואלכוהול ועוד), האם וכיצד להתקרב אל הנער, כיצד להתמודד עם התסכול המופיע אצלם ההורים, תחושת המסוגלות ההורית הנמוכה ועוד.
לעיתים, התנהגות זו של המתבגר קצרה וחולפת לבדה, והוא והוריו צולחים יחדיו בהצלחה את אתגרי גיל ההתבגרות. אולם, כפי שיפורט בהמשך, כאשר תדירות ועוצמת הקשיים מולו גבוהים ומובילים למצוקה של כולם, רצוי לשקול הדרכת הורים ואף טיפול פרטני למתבגר.
מה ההבדל בין הדרכת הורים לילדים לבין הדרכת הורים למתבגרים?
פעוטות וילדים עד גיל ההתבגרות זקוקים להוריהם על מנת לשרוד ולצמות פיזית, קוגניטיבית ונפשית. הם רואים בהוריהם כגורמי סמכות ותלותיים בהם. עבור הורים רבים התמודדות עם ילדיהם בגילאים אלו קלה יותר מאשר התמודדות בגילאים מאוחרים יותר.
הדרכת הורים לילדים מסייעת בהתאמת דפוס ההורות לילד ולקשייו, הבנת קשייו של הילד, הצבת גבולות ועוד. לרוב היא נלוות לטיפול בילד. לאור התלות של הילד בהוריו, הוא לרוב בסופו של דבר מקבל את מרותם. כאמור, כאשר הילדים מגיעים לגיל ההתבגרות הם מחפשים את זהותם ועצמאותם, זאת לעיתים קרובות דרך מרידה בהוריהם, ויכוחים, בחינת גבולות, התנסויות וסיכונים שונים וכדומה. עבור הורים רבים התמודדות עם אלו קשה והם אבדי עצות.
הדרכת הורים לבני נוער נעשית לעיתים ללא טיפול פרטני עם המתבגר, כאשר הוא מסרב להגיע לטיפול. פעמים אחרות, הדרכת ההורים תעשה לצד הטיפול בבן הנוער. כשם שהוא נמצא בשלב של חיפוש עצמי, עצמאות וריחוק מההורים בחייו, כך לרוב גם קורה בטיפול. לבני הנוער בטיפולם חשוב מאוד כי ההורים לא יתערבו בטיפול, ישאירו להם מרחב שהוא רק שלהם ושל המטפל, לא יידעו את שנאמר בטיפול וכדומה. מכאן, קודם כל חשוב החוזה הטיפולי בין המטפל לנער, בו יסוכם איזה מידע עובר להורים ומה לא, כיצד המטפל יתווך את שנאמר בטיפול להוריו, מה מידת מעורבתם וכדומה. אלו יסוכמו גם מול ההורים בהדרכה.
אז… כיצד נראית הדרכת הורים למתבגרים?
בהדרכה נחקור יחדיו את קשייו של המתבגר, אינטראקציות בינו לבין להוריו, את התגובות ההדדיות וסגנון ההורות והתקשורת עם הנער. ההורים יקבלו הסברים על התנהגותו וקשייו במטרה להבין את עולמו הפנימי ומצבו, וננסה למצוא גישה המתאימה לו ולהם דרכה יתאפשר להם לגשת אליו, להבין את עצמם ביחס אל המתבגר ואת תגובותיהם אליו, ולרכוש כלים ומיומנויות על מנת להתמודד עימו ועם קשיים בתקופה מורכבת זו.
חשוב לדעת מראש כי על מנת שיחול שינוי אצל המתבגר ובקשר עימו, יש צורך בשינוי ובעבודה פנימית אצל ההורים, שעלולה להיות לא פשוטה לאחר שנים של סגנון הורות ודפוסי תקשורת. בהדרכת ההורים נתרגל יחדיו בעזרת משחקי תפקידים וטכניקות נוספות אינטראקציות ותגובות, ויתכנו גם שיעורי בית על מנת ליישם את המדובר בהדרכה.
מתי יש צורך לפנות להדרכת הורים למתבגר?
כהורים, תבחינו בשינויים רבים ואף מהירים בהתנהגות הנער/ה בגיל זה, ביחסו כלפיכם, כלפי שאר בני הבית ועוד. זהו תהליך טבעי וכחלק מהחיפוש העצמי והנפרדות. יתכנו תקופות של מרדנות, פחות השקעה בלימודים ויותר השקעה חברתית וזוגית, מצבי רוח משתנים וכדומה. אז מתי כדאי לפנות לטיפול?
מצוקה של הנער/ה ופגיעה בתפקודו-במידה ואתם חשים ורואים כי מצבי הרוח, החרדות, הדיכאון וקשיים נפשיים אחרים מובילים למצוקה ניכרת, להסתגרות, נסיגה ובידוד חברתי, לירידה ניכרת בהישגים הלימודיים ולפגיעה בתפקודים השונים (פיזיים, חברתיים, לימודיים), להתמכרות לאלכוהול או סמים, לשינויים קיצוניים בתיאבון ובשינה- אלו סימנים המעידים כנראה על קושי המצריך התערבות חיצונית (טיפול בנער והדרכת הורים, או אחד מהם), ומומלץ לפנות לטיפול אצל פסיכולוג המומחה בטיפול בנוער ובהדרכת הורים.
מצוקה שלכם ההורים מול הנער/ה- אין הורה שלא נתקל בקשיים מול המתבגר/ת שלו, בדיוק כפי שהייתם אתם מול הוריכם. פעמים רבות הויכוחים, חוסר ההסכמה וההתנגשויות הן בגדר הסביר וניתנות להכלה שלכם. אולם לעיתים, קשיים אלו מולם קשים מנשוא, פוגעים בכם בצורה משמעותית ובאווירה בבית. במידה ואתם מרגישים כי אינכם מסוגלים להתמודד לבד מול הנער/ה וכי אתם זקוקים להדרכה ולקבלת כלים, מומלץ לפנות להדרכת הורים.
מקורות:
Kazdin, A. E. (2008). Parent management training: Treatment for oppositional, aggressive, and antisocial behavior in children and adolescents. Oxford University Press.
Mason, W. A., Kosterman, R., Hawkins, J. D., Haggerty, K. P., & Spoth, R. L. (2003). Reducing adolescents’ growth in substance use and delinquency: Randomized trial effects of a parent-training prevention intervention. Prevention Science, 4(3), 203-212.