תהליך אבחון פסיכודיאגנוסטי
אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא תהליך הערכה מעמיק, שמטרתו להבין את עולמו הפנימי של הנבדק – את החוזקות, הקשיים, התפקוד הקוגניטיבי, הרגשי והבין-אישי שלו. האבחון מספק תמונה כוללת של תפקוד האדם, ומאפשר לאנשי מקצוע, להורים ולמטופל עצמו להבין טוב יותר את מקורות הקושי ולגבש דרכי התערבות מדויקות ויעילות.
האבחון יכול להיעשות בכל גיל, מילדות ועד בגרות, והוא רלוונטי במגוון מצבים: קשיים בלמידה או בריכוז, ירידה בתפקוד, מצבים רגשיים מורכבים, קשיים חברתיים, או לקראת תהליך טיפולי שנדרש בו בירור מעמיק של האישיות.

מטרות האבחון
אבחון פסיכודיאגנוסטי נועד לענות על שאלות אבחוניות שונות, בהתאם לגיל ולצורך:
- אצל ילדים ובני נוער: מטרת האבחון היא להבין את מקור הקשיים התפקודיים או הרגשיים, להבדיל בין בעיות למידה לבין גורמים רגשיים, ולהמליץ על טיפול מתאים או התאמות לימודיות.
- אצל מבוגרים: האבחון מסייע בזיהוי קשיים רגשיים, בהבנה מעמיקה של דפוסי אישיות, ובבניית תוכנית טיפולית מדויקת, ולעיתים אף כחלק מתהליך מיון או אבחון פסיכיאטרי משלים.
שלבי תהליך האבחון
שלב 1: איסוף מידע ורקע
התהליך מתחיל במפגש ראשוני עם ההורים (במקרה של ילד) או עם הנבדק עצמו, שבו נאסף מידע על ההיסטוריה ההתפתחותית, הרגשית, הלימודית והמשפחתית. בנוסף, נשלחים שאלונים למילוי על-ידי ההורים, הצוות החינוכי או הנבדק עצמו. מטרת שלב זה היא להבין את הקונטקסט הרחב של הקשיים ואת התמונה התפקודית הכללית.
שלב 2: קריאה והכנה מקצועית
הפסיכולוג המאבחן עובר באופן יסודי על כלל החומרים, השאלונים והדיווחים שהתקבלו. שלב זה מאפשר לו לבנות תהליך אבחון מדויק, לבחור את הכלים המתאימים (מבחנים קוגניטיביים, השלכתיים וכו') ולהתכונן למפגש עם הנבדק באופן מקצועי ומותאם.
שלב 3: פגישות האבחון
האבחון הפסיכודיאגנוסטי נמשך לרוב 3-5 שעות (במקרה של ילדים, לרוב מחולק לשני מפגשים). במהלך הפגישות נעשה שימוש במגוון כלים:
- מבחני אינטליגנציה (כגון WISC-V או WAIS-IV): להערכת יכולות קוגניטיביות, קשב, זיכרון, עיבוד מידע וחשיבה מופשטת.
- מבחנים השלכתיים (כגון ציורים, סיפורי תמונות, רורשך או TAT): המסייעים להעריך את עולמו הפנימי של הנבדק, את חוויותיו, רגשותיו ודפוסי ההתקשרות שלו.
- שאלוני אישיות: משמשים להשלמת ההבנה של מבנה האישיות ושל האופן שבו האדם תופס את עצמו ואת סביבתו.
שלב 4: ניתוח הנתונים ודיון מקצועי
לאחר איסוף כל המידע, הפסיכולוג המאבחן מנתח את התוצאות באופן אינטגרטיבי – כלומר, הוא מחבר בין הנתונים הקוגניטיביים, האישיותיים, ההתפתחותיים והרגשיים כדי לגבש תמונה שלמה.
במכונים בהם פועל צוות רב-מקצועי, מתקיים דיון בצוות – הכולל פסיכולוגים, פסיכיאטרים ומטפלים קליניים, לצורך בחינה משותפת של הממצאים וקבלת החלטה אבחונית מדויקת.
שלב 5: כתיבת הדוח
בשלב זה נכתב דוח אבחוני מקיף הכולל סקירת רקע, תיאור תהליך האבחון, ניתוח מפורט של הממצאים והמלצות טיפוליות או חינוכיות. הדוח נכתב בשפה בהירה אך מקצועית, כך שיוכל לשמש גם אנשי חינוך, גורמי טיפול וההורים עצמם להבנת מצבו של הילד.
שלב 6: פגישת משוב
בפגישה זו מוצגים בפני ההורים או המטופל הממצאים והמסקנות, ניתנים הסברים על משמעות האבחנה, נידונות דרכי הטיפול המומלצות ונבנית תוכנית המשך הכוללת תמיכה רגשית, טיפול פסיכולוגי או הפניה לגורמים רלוונטיים נוספים.

מתי מומלץ לפנות לאבחון פסיכודיאגנוסטי?
- כאשר יש ירידה ניכרת בתפקוד הלימודי או בעבודה ללא סיבה ברורה
- כשניכרת תגובות רגשיות חריגות (כעס, הסתגרות, בכי, דכדוך או חרדה)
- כאשר יש פערים בין יכולות קוגניטיביות לבין הישגים בפועל
- במקרים בהם יש צורך בהערכה מעמיקה לקראת טיפול פסיכולוגי, כדי להבין את עולמו הפנימי של המטופל ואת הדינמיקות המשפיעות עליו. לקריאה על יעילות הטיפול הפסיכולוגי>>
- כאשר עולה הצורך בהתאמות לימודיות בבית הספר או באקדמיה.
חשיבותו של האבחון
- הבנה מעמיקה של מקור הקושי: האבחון מאפשר להבחין בין קשיים רגשיים, קוגניטיביים או סביבתיים, וכך לבנות מענה מדויק.
- מניעה וטיפול מוקדם: זיהוי מוקדם של בעיה מאפשר התערבות בזמן, לפני שהקושי מתפתח לכדי משבר.
- הכוונה טיפולית מדויקת: הדוח הפסיכודיאגנוסטי מהווה בסיס לתכנון טיפול רגשי או קוגניטיבי המותאם באופן אישי.
- מיצוי זכויות והתאמות: האבחון משמש מסמך רשמי לצורך קבלת הקלות במערכת החינוך, הצבא או האקדמיה.
עלות האבחון והחזרים
עלות אבחון פסיכודיאגנוסטי משתנה בהתאם לגיל הנבדק, להיקף הבירור הנדרש ולמורכבות המקרה, ונעה לרוב בין 3,800 ל-5,500 ש"ח + מע"מ.
העלות כוללת את כלל השלבים – קריאת חומרים, פגישות אבחון, ניתוח הנתונים, ישיבה מקצועית וכתיבת דוח מלא.
במקרים רבים ניתן לקבל החזרים חלקיים מקופות החולים או מהביטוחים הפרטיים, בהתאם לתנאי הפוליסה.

הנחיות לקראת אבחון
- הכנת הילד או המטופל: חשוב להסביר שמדובר במפגשים שנועדו להבין טוב יותר איך הוא חושב, מרגיש ולומד, ולא במבחן שיש בו “נכון או לא נכון”.
- שמירה על שגרה רגילה: להגיע לאבחון במצב שגרתי, תחת טיפול תרופתי קבוע אם קיים.
- הגעה במנוחה ובמצב רגשי יציב: מומלץ לוודא שהנבדק נח, אכל ורגוע ככל האפשר.
- השתתפות שני ההורים (בילדים): אינה חובה אך מומלצת, לשם קבלת תמונה מלאה ורחבה יותר.
סיכום
אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא תהליך מעמיק, יסודי ורגיש, שמטרתו לספק הבנה רחבה של עולמו הפנימי של האדם – רגשותיו, דפוסי החשיבה שלו והאופן שבו הוא מתמודד עם העולם. באמצעות שילוב בין כלים קוגניטיביים ורגשיים, מתקבלת תמונה מלאה ומדויקת שמאפשרת לבנות תוכנית טיפול מותאמת אישית. מכון סול מציע אבחון מקצועי המתבצע באופן אחראי ומעניק למטופל ולמשפחתו הבנה, כיוון וביטחון להמשך הדרך.


















