תהליך אבחון נוירופסיכולוגי
אבחון נוירופסיכולוגי הוא תהליך הערכה מעמיק שנועד להבין כיצד תפקודי המוח משפיעים על ההתנהגות, החשיבה, הלמידה והרגש של האדם. האבחון בוחן את הקשרים בין תפקודים מוחיים שונים לבין הביטוי שלהם בחיי היום־יום, ומספק תמונה אינטגרטיבית של תפקוד קוגניטיבי, רגשי והתנהגותי.
במכון סול מתבצעים אבחונים נוירופסיכולוגיים לילדים, מתבגרים ומבוגרים במצבים שבהם עולה חשד לקשיים שמקורם בתפקוד מוחי – בעקבות פגיעת ראש, מצבים נוירולוגיים, לקויות קשב וזיכרון, קשיים בלמידה, או ירידה תפקודית שאינה מוסברת על רקע רגשי בלבד. מטרת האבחון היא לזהות את מוקדי הפגיעה או הקושי, להעריך את השלכותיהם על התפקוד היומיומי, ולהציע דרכי שיקום או טיפול מותאמות אישית.

אבחון נוירופסיכולוגי
מהו אבחון נוירופסיכולוגי?
האבחון הנוירופסיכולוגי מבוסס על ההבנה כי המוח האנושי אחראי על מגוון רחב של תפקודים – קשב, זיכרון, שפה, תכנון, תפיסה, ויסות רגשי ועוד. כאשר מתרחשת פגיעה או ליקוי באחד מאזורי המוח, תפקודים מסוימים עלולים להיפגע ולהוביל לשינויים בהתנהגות, ביכולת הלמידה או במצב הרוח.
באמצעות סדרת מבחנים ממוקדים, ניתן למפות את תחומי החוזקה והקושי, ולזהות אילו תפקודים שמורים ואילו נפגעו. בניגוד לאבחון פסיכודיאגנוסטי המתמקד בעיקר בהיבטים רגשיים ואישיותיים, האבחון הנוירופסיכולוגי שם דגש על מדידה מדויקת של תפקודים קוגניטיביים ומוחיים, לצד בחינה של השפעתם על הרגש וההתנהגות.
למי מיועד האבחון הנוירופסיכולוגי?
האבחון רלוונטי למגוון רחב של אוכלוסיות ומצבים:
בילדים ובני נוער:
- קשיים בלמידה שאינם מוסברים רק על רקע רגשי.
- פערים משמעותיים בין יכולת אינטלקטואלית לבין תפקוד בפועל.
- הפרעת קשב וריכוז מורכבת או חשד לפגיעה מוחית.
- בעיות בזיכרון, בשפה, בתכנון או בהתארגנות.
- לאחר פגיעת ראש, זעזוע מוח או מחלה נוירולוגית.
במבוגרים:
- ירידה קוגניטיבית או חשד לתהליך דמנטי.
- לאחר אירוע מוחי, תאונת דרכים, פגיעת ראש או מחלה נוירולוגית (כמו אפילפסיה, טרשת נפוצה או גידול מוחי).
- הערכה תפקודית לקראת שיקום קוגניטיבי או חזרה לעבודה.
- קשיים בזיכרון, בקשב או בקבלת החלטות שאינם מוסברים על רקע רגשי בלבד.

מטרות האבחון
האבחון נועד לספק מענה לשאלות כגון:
- מהם תפקודי המוח שנפגעו וכיצד הדבר בא לידי ביטוי בתפקוד היומיומי?
- האם מקור הקשיים הוא נוירולוגי, רגשי או משולב?
- מהן היכולות השמורות שניתן להיעזר בהן בתהליך השיקום או הלמידה?
- כיצד ניתן לבנות תוכנית טיפול, למידה או שיקום מותאמת לצרכים של הנבדק?
האבחון משמש כלי משמעותי גם לתכנון התערבויות חינוכיות, פסיכולוגיות ושיקומיות, וכן לצורך מיצוי זכויות בביטוח הלאומי, בקופות החולים ובמוסדות החינוך.
שלבי תהליך האבחון
שלב 1: פגישת היכרות ואיסוף מידע
התהליך מתחיל בשיחה עם ההורים (כאשר מדובר בילד) או עם הנבדק עצמו, במטרה להבין את סיבת ההפניה, ההיסטוריה הרפואית, ההתפתחותית, הלימודית והרגשית. לעיתים מתקבל גם מידע מגורמים נוספים – רופאים, צוות חינוכי או מטפלים.
שלב 2: תכנון ובחירת כלים
הנוירופסיכולוג עובר על כלל המידע שנאסף ובונה מערך בדיקות מותאם אישית. בהתאם לגיל ולמטרת ההפניה, נבחרים מבחנים הבודקים תחומים שונים: קשב, זיכרון, שפה, תפקודים ניהוליים, תפיסה חזותית, תיאום עין־יד, עיבוד מידע וחשיבה מופשטת.
שלב 3: ביצוע האבחון
האבחון עצמו נמשך לרוב בין 4 ל־6 שעות, ולעיתים מחולק לשני מפגשים. הבדיקה כוללת שימוש במגוון מבחנים סטנדרטיים, כגון:
- מבחני אינטליגנציה (כמו WISC-V או WAIS-IV)
- מבחני קשב וריכוז (CPT ,TOVA)
- מבחני זיכרון (CVLT ,WMS)
- מבחני תפקודים ניהוליים (WCST ,Stroop ,Trail Making)
- מבחני שפה ותפיסה חזותית
בנוסף, נבדקים היבטים רגשיים והתנהגותיים, שכן לעיתים קשיים קוגניטיביים מושפעים ממצב רגשי כגון חרדה או דיכאון.
שלב 4: ניתוח אינטגרטיבי ודיון מקצועי
הנוירופסיכולוג מנתח את הנתונים שהתקבלו באופן מקיף, תוך הצלבה בין תוצאות המבחנים, הדיווחים הסובייקטיביים וההיסטוריה הרפואית. במקרים מורכבים מתקיים דיון בצוות רב־תחומי הכולל פסיכיאטרים, נוירולוגים ומטפלים נוספים, במטרה להגיע להבנה מלאה של מקור הקשיים והשלכותיהם.
שלב 5: כתיבת דוח נוירופסיכולוגי
נכתב דוח מפורט הכולל:
- סיכום הרקע וההיסטוריה של הנבדק.
- פירוט המבחנים שנעשו ותוצאותיהם.
- ניתוח תפקודי של החוזקות והקשיים.
- ממצאים והמלצות טיפוליות, חינוכיות או שיקומיות.
הדוח נכתב בשפה מקצועית אך בהירה, כך שיכול לשמש גם רופאים, מורים, מטפלים וההורים עצמם.
שלב 6: פגישת משוב
במפגש המסכם מוצגים בפני המטופל או הוריו הממצאים והמסקנות, ניתנים הסברים על משמעותם ונבנית תוכנית המשך הכוללת המלצות טיפול, תמיכה או שיקום קוגניטיבי.

ההבדל בין אבחון נוירופסיכולוגי לפסיכודיאגנוסטי
אף ששני סוגי האבחון בוחנים את עולמו הקוגניטיבי והרגשי של האדם, מטרותיהם שונות:
- האבחון הפסיכודיאגנוסטי מתמקד בהבנת עולמו הרגשי והאישיותי של הנבדק, ומיועד בעיקר לבירור גורמים רגשיים או בין־אישיים. לקריאה מורחבת על אבחון פסיכודיאגנוסטי>>
- האבחון הנוירופסיכולוגי מתמקד בתפקוד המוחי־קוגניטיבי ובקשר בינו לבין ההתנהגות, ומשמש כלי לזיהוי פגיעה או ליקוי נוירולוגי והשפעתו על החיים.
במקרים רבים, שילוב של שני סוגי אבחונים מאפשר תמונה מקיפה במיוחד, הכוללת את ההיבטים המוחיים, הרגשיים וההתפתחותיים.
מתי מומלץ לפנות לאבחון נוירופסיכולוגי?
- לאחר פגיעה מוחית, תאונה או אירוע מוחי.
- כאשר יש ירידה פתאומית בזיכרון, בקשב או במהירות העיבוד.
- במקרים של קשיי למידה מורכבים שלא הוסברו באבחונים רגילים.
- כאשר יש שינוי בהתנהגות, באישיות או במצב הרוח בעקבות אירוע רפואי.
- לקראת שיקום קוגניטיבי או חזרה למסגרת עבודה/לימודים.
עלות והחזרים
עלות אבחון נוירופסיכולוגי משתנה בהתאם לגיל הנבדק, למורכבות המקרה ולהיקף הבירור, ונעה לרוב בין 4,500 ל־6,000 ש"ח + מע"מ.
העלות כוללת את כלל שלבי האבחון – החל מאיסוף המידע, דרך המפגשים עצמם, ועד לכתיבת הדוח ופגישת המשוב.
בחלק מהמקרים ניתן לקבל החזרים מקופות החולים או הביטוחים הפרטיים בהתאם לתנאי הפוליסה.
סיכום
האבחון הנוירופסיכולוגי הוא תהליך מעמיק ומדויק, המשלב ידע מתחום הנוירולוגיה, הפסיכולוגיה והקוגניציה. באמצעותו ניתן להבין את השפעת תפקודי המוח על ההתנהגות והלמידה, לזהות מוקדי קושי וחוזקה, ולתכנן טיפול או שיקום מותאם אישית.
במכון סול האבחונים מבוצעים על־ידי צוות מנוסה של נוירופסיכולוגים קליניים ופסיכולוגים שיקומיים, הפועלים בגישה מקצועית, רגישה ומבוססת ראיות .
המטרה המרכזית היא להעניק לנבדק ולמשפחתו הבנה, בהירות וכיוון – ולהוות צעד משמעותי בדרך לשיפור איכות החיים והתפקוד.


















