אבחון פסיכודידקטי פרטי – האם הוא באמת כדאי?
אצלנו במכון סול מתבצעים אבחונים פסיכודידקטיים פרטיים על-ידי פסיכולוגים חינוכיים בלבד. המשמעות היא שהאבחון מקיף, מעמיק יותר ונותן אפשרויות רבות יותר לסיוע במסגרת ביה”ס.
מהו בעצם אבחון פסיכודידקטי?
מדובר על אבחון פסיכולוגי הבוחן את מקור הקשיים בתחומי הלמידה של התלמידים ואת הקשר לקשיים אלו בכל הנוגע למצבו הפסיכולוגי של כל תלמיד.
האבחון הפסיכודידקטי משלב בעצם שני סוגים שונים של אבחונים. האחד, אבחון דידקטי אשר נועד לאתר ולסווג מהן לקויות הלמידה אצל התלמיד המאובחן, כשהאבחון הנוסף הוא אבחון פסיכולוגי. אבחון שבא להעריך את היכולות הקוגניטיביות אצל התלמיד, כשלצד יכולות אלו מאתרים אנשי המקצוע את הקשיים הנפשיים והרגשיים אצל התלמיד.
כיום, שימוש במבחן פסיכודידקטי נחוץ לתלמידים המעוניינים לקבל התאמות בעת מבחנים במסגרת בית הספר ובסיוע לימודי במסגרת מתי”א – מרכז תמיכה המשמש מערכת רחבה ותומכת במסגרות חינוך שונות, על מנת לאפשר לאותן מסגרות הכלים בכדי להתמודד ולהצליח באתגרי החינוך המוטלים עליהם.
ברוב המקרים נעשה האבחון הפסיכודידקטי במסגרת של פגישה אחת, כשישנם מקרים ובהם ישנו הצורך בשני מפגשים נוספים וזאת בהתאם ליכולת הקשב והריכוז של התלמיד ולהיקף האבחון שנדרש.
יתרונות האבחון הפסיכודידקטי הפרטי
הורים רבים המעוניינים שילדיהם יעברו אבחון פסיכודידיקטי, לרוב לצד דרישה ועידוד מצד המסגרות החינוכיות בהן ילדיהם נמצאים, יעסקו כמובן בשאלה האם כדאי לפנות לאבחון שכזה במגזר הציבורי או שיש וכדאי לבחור באבחון פסיכודידקטי במכון אבחון פרטי.
בטרם נעמיק בסוגיה זו חשוב להדגיש כי אבחון פסיכודידקטי יכול להיעשות אך ורק על ידי גורם מקצועי שהורשה לכך. אנשי המקצוע המורשים לערוך אבחון שכזה יכולים להיות פסיכולוגים מומחים שעברו הכשרה בתחום האבחון הדידקטי או פסיכולוגים שהאבחון הדידקטי הוא לא חלק מהכשרתם ומומחיותם, אך להם היכולת, כמובן, לבחון את החלק הפסיכולוגי באבחון ולשלב את עבודתם שנעשתה מול התלמיד יחד עם מאבחן דידקטי. לצד זאת, ממליצים מומחים בתחום הפסיכולוגיה והחינוך לבחור במאבחנים להם גם תעודת MA בליקויי למידה.
מה האפשרויות של אבחון פסיכודידקטי לא פרטי?
גם במסגרת אבחון פסיכודידקטי קיימת כמובן האפשרות להיעזר באנשי מקצוע מהסקטור הציבורי הרחב. המוקדים הממשלתיים אליהם ניתן לפנות על מנת שיוכלו לסייע לתלמידים ובני משפחותיהם בביצוע של אבחון פסיכודידקטי כוללים את המוקד של משרד החינוך, שי”ל – שירות ייעוץ לאזרח ומוקד מענה ממשלתי מרכזי.
לבחירה באבחון הנעשה בסקטור הציבורי ניתן יהיה להבחין בפערים משמעותיים בעלויות לעומת מכונים פרטיים. על ההורים להכיר בעובדה כי אנשי מקצוע בתחומי הטיפול השונים יבחרו לרוב לעבוד בסקטור הפרטי לעומת הציבורי וזאת בשל התעריפים הנמוכים המוצעים לאותם אנשי מקצוע על ידי קופות החולים השונות. מכאן, שברוב רובם של המקרים הבחירה לעשות שימוש במאבחן פסיכודידקטי במסגרת הציבורית יש ותהיה בעלות נמוכה משמעותית לעומת זו הפרטית, אך יש בתוכה סיכוי גדול כי האבחון ייעשה על ידי אנשי מקצוע להם ניסיון ומיומנות דלים שיש ויכולים לפגוע באיכות האבחון ובכך להוביל לאבחון לא מדויק שעלול לפגוע בילדיכם בהמשך.
זמן המתנה קצר באבחון פסיכודידקטי פרטי
היבט נוסף וחשוב נוגע לא פעם לזמן ההמתנה. ישנם מקרים ובהם תלמידים נאלצו להמתין זמן רב לביצוע של אבחון פסיכודידקטי בסקטור הציבורי. ההמתנה הרבה לאבחון קורת לא פעם לאחר תחילת שנת הלימודים, כשאותה המתנה הארוכה לביצוע האבחון פוגעת בתלמיד שאינו יכול ליהנות עדיין מההתאמות להן הוא זקוק במסגרת החינוכית בה הוא נמצא, למול כך שעליו להמתין לביצוע האבחון, כשלאחריו ישנה גם המתנה לתוצאות ומסקנות האבחון וזמן נוסף שיש להמתין להתאמות שעל המסגרת החינוכית לעשות.
הזמן הרב בו נאלצים תלמידי רבים להמתין לאבחון פסיכודידקטי בסקטור הציבורי מהווה כמובן תופעה מצערת שפוגעת ברבים מהם. כמות המאבחנים בסקטור הציבורי מצומצמת והיא אינה מאפשרת בביצוע האבחונים באופן מידי ומהיר כפי שהדבר אפשרי בסקטור הפרטי.
ההמתנה הארוכה לאבחון, בזמן ששנת הלימודים החלה, עלולה להוביל בחלק מהמקרים לתסכול רחב אצל תלמידים רבים המתקשים לעמוד באתגרים בפניהם הם מתמודדים במסגרת החינוכית, בין אם מדובר על אתגרים לימודיים ואף אלו החברתיים, הפסיכולוגיים והרגשיים.
משך אבחון פסיכודידקטי פרטי
חשוב להכיר כי מחיר האבחון צריך לשקף את משכו (האם מדובר במפגש אחד או שיש צורך בשניים או שלושה מפגשים), שנות הניסיון של אנשי המקצוע ואף גילו של התלמיד, כשמכיתה ז’ כולל האבחון הפסיכודידקטי גם הערכת השפה האנגלית והתפקוד בחשבון (מה שלא מבצעים באבחון פסיכודידקטי שאינו פרטי)– פרמטרים המאריכים את משך האבחון ומכאן העלות לתלמידים מכיתה ז’ ומעלה תהיה, ברוב המקרים, גדולה יותר לעומת תלמידים במסגרות של בתי ספר יסודיים.
אבחון פסיכודידקטי פרטי הינו מעמיק יותר
פרמטר נוסף שחשוב לגעת בו, ובצידו גם השפעה על עלות מחיר האבחון במכונים פרטיים, נוגע למקרים בהם ישנו הצורך בביצוע אבחון לילדים שאינם דוברים את השפה העברית. הורים לילדים אלו בכל מקרה יהיו זקוקים לבצע האבחון במסגרת פרטית וזאת בשל העובדה כי יתקשו למצוא מסגרת ציבורית לאבחון בשפות שאינן עברית, דוגמת אבחון בשפה הרוסית, ספרדית, פורטוגזית ואף באנגלית.
במסגרת פרטיות יוכלו ההורים להתרשם לא רק ממגוון רחב של אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים, אלא כאלו השולטים במספר רחב של שפות ואף לקחו חלק באבחונים פסיכודידקטים ובאבחונים אחרים בתחום החינוך במדינות אחרות בהן עברו חלק מההשתלמויות שלהם ואף צברו בהם ניסיון מקצועי רחב.