טיפול בבעיות ביטחון עצמי

צוות המכון | מכון סול לפסיכותרפיה | פורסם: 28.8.22

ביטחון עצמי – צמד המילים שמלווה אותנו על כל צעד ושעל. צמד המילים שמכילות בתוכן אין סוף סיטואציות חברתיות, ולא פחות מכך אין סוף דיאלוגים פנימיים בינינו לבין עצמנו.

אצלנו במכון סול מטפלים בביטחון וערך עצמי והתמודדויות נוספות ומגוונות.

זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

איך ביטחון עצמי נרכש?

ביטחון עצמי נרכש ממש משלבי ההתפתחות הראשוניים שלנו, בתוך הקשר עם הדמויות הטיפוליות המיידיות של הילד.

מרגע שתינוק נולד ישנן משימות שעליו לבצע. התינוק צריך לאכול, לנשום, לזוז, וככל שהוא גדל מתווספות משימות נוספות:

לעמוד, ללכת, לדבר, להתפנות, ומרגע שהוא נכנס למסגרת חברתית, החל ממעון, דרך גן ילדים וכמובן בבית הספר מתווספות למשימות שעליו לבצע, משימות חברתיות כדוגמת משחק משותף, יחס לסובב, הישגים לימודיים והשתתפות פעילה בשיעור.

מהו ביטחון עצמי?

האדם כיצור חברתי זקוק להיזון חוזר – פידבק מהסביבה שלו. תינוק מתקדם בשלבי ההתפתחות שלו כי הוא מקבל מחמאות ופירגון מהוריו.

הפירגון נותן לו דחיפה להתקדם ולא פחות מכך נותן לו להאמין בעצמו. האמון העצמי של האדם ביכולותיו נבנה קומה על גבי קומה בצורה מעגלית.

האדם מתנסה בדברים חדשים, מקבל פידבק מהסביבה שלו, הפידבק נותן לו ביטחון ביכולות שלו והוא פורץ קדימה ומתנסה בדברים נוספים.

אין ילד שאינו מתנסה בעמידה ונופל, למרות זאת הוא מנסה שוב ושוב עד שהוא מצליח ומפתח את המיומנות הדרושה לעמוד לבד ולאחר מכן אף ללכת.

מה שנותן לו את היכולת להתמיד, להתקדם, להצליח ולרכוש מיומנויות נוספות הוא הפידבק החיובי שהוא מקבל מהסביבה.

רכישת מיומנות דורשת למידה וסבלנות, והדרך להשלמת רכישתה עוברת דרך הפידבק החיובי.

ככל שמתקבלים יותר פידבקים חיוביים (ואמיתיים) מהסביבה, האדם מפתח אמונה בעצמו ובהמשך הזמן הוא יוכל לפתח מיומנויות נוספות בצורה עצמאית, הקולות החיוביים של אמונה עצמית יבואו מתוכו והוא יוכל להתקדם בכוחות עצמו.

בעיות בביטחון עצמי

למרבה הצער, לא תמיד התמונה אופטימית. לעיתים, הפידבק המתקבל הינו אדיש, או גרוע מכך, שלילי.

התנסויות חדשות נתקלות בחוסר סבלנות מצד הסביבה, או בהתנהגות מקטינה ומשפילה.

כתוצאה מכך נפגע האמון הבסיס של האדם בעצמו והוא מתקשה להתמודד בסיטואציות חברתיות. ניקח כדוגמה ילד שצורת הדיבור שלו שונה במקצת.

אולי בגלל קושי שפתי, אולי בגלל מבנה שיניים לקוי, אולי בגלל נעימת דיבור בקצב שונה.

הילד מנסה להשתתף בשיעור, אך ילדים ששמים לב לשוני מגחכים או מציקים לו בשל כך (פידבק שלילי).

המורה לא שם לב להתנהגות הילדים ואינו פועל להפסיקה. הילד מתבייש לפנות למורה כדי לא להרע עוד יותר את מצבו החברתי והוא מעדיף לשתוק.

בהתאם לכך, הוא משתתף בשיעורים פחות ופחות, משתלב פחות ופחות בפעילויות חברתיות ומסתגר בתוך עצמו.

גם בתוכו פנימה התפיסה משתנה, הוא מתקשה להאמין בעצמו, מאשים את עצמו ביחס החברתי שהוא חווה ומפתח תפיסה נגטיבית מאוד כלפי עצמו וכלפי יכולותיו.

תפיסה זו הולכת ומפתחת עם השנים בהתאם לסיטואציות ההולכות ונערמות לפתחו.

כדור השלג מתגלגל ותופס תאוצה, הוא מפתח לעצמו התנהגות נמנעת ככל האפשר ומסרב להתמודד עם סיטואציות חברתיות. משם הדרך לדיכאון קצרה, מה שמרחיב את מעגל הבעיות.

טיפול בביטחון עצמי

הטיפול בבעיות ביטחון עצמי מתבטא במספר רבדים:

  • ישנו הטיפול ברובד המחשבתי, להבין את דרך החשיבה של האדם, להבין ולהזדהות עם תחושת הכאב שלו, לתת לתחושה שלו לגיטימציה ולנסות לבנות תמונה שונה יחד איתו.
  • בד בבד עם זה, יש לעודד את המטופל להתנסות בפעילויות חברתיות בסביבה תומכת ולבנות דרכן את הביטחון העצמי שלו.
  • פעילות התנדבותית בקהילות מוחלשות יכולה לטעת המון ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות.
  • נתינה שמספקת פידבק חיובי יכולה לשנות את ההסתכלות של האדם כלפי עצמו ובעצם יכולה לשבור את המעגל של חוסר המסוגלות וההסתגרות.