דרכי טיפול בבעיות רגשיות אצל ילדים

צוות המכון | מכון סול לפסיכותרפיה | פורסם: 18.4.21 | עודכן: 29.4.21

ילדים, כמונו המבוגרים, חווים קשיים ומצוקות כחלק אינטגרלי מהחיים- קשיים חברתיים, התנהגותיים, מצבי רוח וכדומה. זהו נורמלי וטבעי. אולם, לעיתים מתפתחות בעיות רגשיות המקשות מאוד על הילד ועל תפקודו, ואלו מצריכות התערבות טיפולית חיצונית.

במאמר זה נסקור את חשיבות האבחון והטיפול המוקדם בבעיות רגשיות אצל ילדים, נציג מהן נורות האזהרה שיסייעו לכם ההורים להבחין כי ילדכם סובל מבעיה רגשי משמעותית, ואת הטיפול הפסיכולוגי לילדים עם בעיות רגשיות, תוך פירוט הייחודיות של הטיפול בילדים ודרכי הטיפול.

בעיות רגשיות בגיל הילדות הינן נפוצות ושכיחות ומערבות בתוכן קשיים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים (Sawyer et al. 2000). ישנן בעיות יחסית פשוטות ונקודתיות, הניתנות לטיפול ממוקד וקצר טווח, כגון פוביות וחרדות מאובייקטים או סיטואציות ספציפיות, וישנן בעיות מורכבות יותר הקשורות פעמים רבות לקשיים נוספים ומצריכות טיפול ממושך, למשל טראומות שונות, דיכאון וכדומה. ישנן בעיות רגשיות שאינן מקבלות אבחנות פסיכיאטריות אך הן פוגעות בילד ובתפקודו, לדוגמא קשיים חברתיים ודימוי עצמי נמוך.

החשיבות של אבחון בעיה רגשית בזמן

לאור הקשיים קצרי וארוכי הטווח המתפתחים בעקבות בעיות רגשיות בקרב ילדים, והשפעתם על איכות החיים והתפקוד של הילד, וכן לאור יעילות הטיפול בילדים, ישנה חשיבות רבה לאבחון מוקדם כמה שיותר של הבעיה. אבחון מקצועי עם תחילת הבעיה מסייע בהתאמת הטיפול היעיל ביותר, ובכך מחזיר את הבריאות הנפשית לילד ולמשפחתו וכן מפחית את הסיכוי להתפתחות פסיכופתולוגיה משמעותית יותר בבגרות (Egger& Angold ,2006).

    אנחנו כאן בשבילכם

    השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם

    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

    מהן נורות האזהרה להורים ומתי כדאי לפנות לאיש מקצוע?

    אתם ההורים מכירים הכי טוב את ילדכם, וכאשר מבחינים בשינוי משמעותי ומתמשך בהתנהגות, במצב הרוח או בתפקוד שאינו משתנה על אף ניסיונותיכם לשפר את המצב, מומלץ לפנות לאיש מקצוע טיפולי. רצוי לפנות לגורמים נוספים בסביבת הילד, כגון גננת או מורה, על מנת לברר האם השינוי בילד מתרחש רק בבית או גם בסביבה החינוכית ולקבל מידע נוסף לגביו. בנוסף, לעיתים ההבחנה כי משהו אינו כשורה מגיעה דווקא מהגורמים החינוכיים הרואים את הילד בסיטואציות שונות וייחודיות, וישנה המלצה להורים לפנות לבירור וייעוץ.

    נורות האזהרה הנפוצות הן הסתגרות חברתית, מצוקה ובכי, התקפי זעם, פחדים, תסמינים סומטיים כגון כאבי בטן וראש, שינויים בהרגלי האכילה והשינה, הסתגרות, רגרסיה לשלבי התפתחות מוקדמים יותר, קושי להיפרד בכניסה למסגרות החינוכיות, ירידה בהישגים הלימודיים. כאמור, כל שינוי משמעותי ומתמשך בתפקודו ובהתנהגותו מצריך בירור מפורט יותר.

    מה ההבדל בין טיפול פסיכולוגי בילדים לבין טיפול במבוגרים?

    דרך התקשורת הילדים שונה משל המבוגרים. שפת הילדים היא המשחק והדמיון. דרך אלו ילדים מביעים את עולמם הרגשי, משליכים ועושים עיבוד לחוויותיהם. לכן, גם דרך הטיפול בילדים שונה. בניגוד למבוגרים, בהם הטיפול הוא באמצעות דיבור ושיח על עצמם, חוויותיהם, מחשבותיהם, זיכרונם וכדומה, הטיפול בילדים הינו באמצעים של משחק, סיפור, יצירה, כתיבה, מוזיקה המהווים חלון לנפשם ועולמם.

    מהו טיפול פסיכולוגי בילדים?

    פסיכולוגים לילדים הינם בעלי הכשרה ייחודית בתחום הטיפול בילד, וביכולתם לאבחן ולטפל במגוון רחב של בעיות והפרעות בקרב ילדים. כאמור, טיפול פסיכולוגי בילדים נעשה על ידי שימוש באמצעים כגון משחק, יצירה, סיפור, מוסיקה וכמובן שיח. בנוסף, הטיפול בילדים כולל הדרכת הורים כחלק משמעותי בטיפול.

    ללא התגייסות ושיתוף פעולה מלא שלכם ההורים, יפגע התהליך הטיפולי ויעילותו. על אף הקושי הנצפה פעמים רבות בהתגייסות לטיפול, בהגעה להדרכת ההורים ובשינויים הנדרשים מכם ובהתנהלותכם, ישנה חשיבות רבה לכך, מכיוון שאתם הדמויות המשמעותיות ביותר בחייו של הילד!

    על אף השאיפה המוכרת והמובנת בקרב הורים כי יחול שינוי מהיר בעקבות מספר מפגשים עם הפסיכולוג, עליכם לדעת כי טיפול פסיכולוגי בילדים, ממש כמו במבוגרים, אינו קסם אלא תהליך. התהליך טיפולי כולל יצירת קשר בין המטפל לילד ומרחב בטוח המאפשר לילד ולהוריו להביע את הקשיים ואת עולמם הפנימי. לאחר יצירת הקשר והאמון, והבנה מעמיקה של הבעיה, נבנה תוכנית טיפולית ומטרות לטיפול. באמצעות הכלים הטיפוליים והדרכות ההורים נעבד את קשייו של הילד והוריו, ניתן להם מקום ובכך נסייע בהפחתת המצוקה והתסמינים.

    זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

    גישות בטיפול פסיכולוגי בילדים

    כמו בטיפול פסיכולוגי במבוגרים, ישנן שתי גישות עיקריות לטיפול בילדים- טיפול דינאמי וטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

    כאמור, בשתי גישות אלו נעשה שימוש במשחקים, יצירה וסיפורים ככלים הטיפוליים.

    טיפול דינאמי לבעיות רגשיות אצל ילדים

    טיול זה הינו הטיפול הפסיכולוגי המסורתי, בבסיסו הרעיון כי נפש האדם מורכבת מרבדים מודעים ולא מודעים, כגון קונפליקטים בלתי פתורים, יצרים ועוד. בטיפול זה בילדים, נכיר את נפשו של הילד בכל הרבדים, נעבד את קשייו ונאפשר לו התמודדות טובה יותר עם הקונפליקטים והקשיים בחייו.

    טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים

    טיפול זה נשען על ההנחות כי הבעיות הרגשיות והקשיים נוצרים לאור קוגניציות, מחשבות והתנהגויות בלתי מסתגלות, ועל מנת לטפל בבעיה יש להחליפן בכאלו חיוביות ומסתגלות יותר. הטיפול נעשה באמצעות זיהוי המחשבות וההתנהגויות השליליות והלא רציונאליות, והחלפתן באחרות, נתרגל פתרון בעיות ונלמד מיומנויות אלו. זאת באמצעות משימות תרגול ושיעורי בית.

    להרחבה אודות טיפול קוגניטיבי התנהגותי בילדים

    בשתי הגישות נלמד ונתרגל במקרה הצורך טכניקות הרגעה כגון נשימות, דמיון מודרך ועוד וכן נשלב הדרכת הורים.

    Egger, H. L., & Angold, A. (2006). Common emotional and behavioural disorders in preschool children: Presentation, nosology, and epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 313– 337

    Sawyer, M. G., et al. (2000). Child and adolescent component of the National Survey of Mental Health and Well Being: The mental health of young people in Australia. Canberra, AU: Mental Health and Special Programs Branch, Commonwealth Department of Health and Aged Care.