אבחון רגשי לילדים

צוות המכון | מכון סול לפסיכותרפיה | פורסם: 14.5.21 | עודכן: 9.6.21

במאמר זה נסביר מהו אבחון רגשי ובאילו מצבים מומלץ לבצעו, נציג את סוגי האבחונים הקיימים ואת התהליך והאבחוני.

לעיתים, התבוננות חיצונית בילד הן של הורה או דמות משמעותית אחרת, או של איש חינוך אינו מספיק על מנת לעמוד את הרבדים העמוקים של אישיות הילד, הכישורים השכליים שלו ותפקודיו בתחומים השונים. במצבים שונים בחייו של הילד, כפי שיפורט בהמשך, אבחון רגשי יכול לסייע בהבנת הילד, קשייו, בהתאמת טיפול מתאים למצבו ועוד.

מהו אבחון רגשי לילדים?

זהו אבחון רחב ומעמיק הבוחן את עולמו ותפקודו הרגשי, חברתי וקוגניטיבי של הילד/ הנער, ונערך החל מהגיל הרך ועד גיל 18.

האבחון כולל מספר מבחנים בתחומים שונים ( מבחן אינטליגנציה, מבחן אישיות וכדומה), כתלות במטרות ושאלות האבחון. תוצאות המבחנים מעניקים הבנה רחבה על עולמו הפנימי של הילד, קשייו, כוחותיו, הקונפליקטים הלא מודעים בנפשו ודפוסי חשיבה והתנהגות.

איך נראה התהליך של אבחון רגשי לילדים? מהי מידת המעורבות של ההורים בתהליך?

ההחלטה לגשת לאבחון לילדכם עשויה להיות לא פשוטה. המחשבה כי לילד יש קשיים בגינם יש צורך בהתערבות מקצועית, החשש מה יעלה באבחון וחוסר הידע לגבי האבחון עצמו- מונעים לא פעם מהורים לפנות לאבחון רגשי לילדם. לצד חששות מובנות אלו חשוב לזכור כי אבחון מוקדם מונע התפתחות קשיים והפרעות נוספות בהמשך, ומקל על מצוקת הילד. לעיתים דווקא קבלת אבחנה ברורה המאפשרת טיפול מתאים מורידה אבן מהלב, נותנת שם לקשיים ותוקף לדברים שאתם ההורים שמתם לב אליהם שאינם כשורה.

לעיתים הפניה לאבחון מגיעה מההורים, שכאמור שמים לב שמשהו בתפקוד ובהתנהגות הילד שונה מבעבר או משאר בני גילו, ולעיתים ההמלצה על אבחון מגיעה מהצוות החינוכי הנמצא עם הילד רוב שעות היום, ומבחין בכך.

תהליך האבחון כולל בתחילתו מפגש היכרות עם ההורים והילד, או שני מפגשים (האחד עם ההורים והשני עם הילד). במפגש זה יברר המאבחן את סיבת הפניה לאבחון, את הרקע ההתפתחותי של הילד בתחומים שונים (החל מההיריון, לידה, התפתחות מוטורית, שכלית, חברתית, גמילה ממוצץ/טיטול, מעבר בין מסגרות חינוכיות ועוד).

בנוסף, יילקח מידע על מצבו ותפקודו הנוכחי של הילד מבחינה רגשית, חברתית, קוגניטיבית, על משפחתו (הורים, אחים, סדר יום בבית, תחלואה ועוד). לעיתים יש צורך במסמכים רפואיים/ חינוכיים/ אבחונים קודמים שונים על מנת לקבל מידע נוסף על הילד. כמו כן, אם יש צורך ההורים/הילד/ הצוות החינוכי ימלאו שאלונים אודות הילד, בכדי לקבל תמונה רחבה יותר על הקשיים. לאחר פגישה זו יקבעו שאלות ומטרות האבחון וייבחרו כלי הערכה ומבחנים מתאימים.

העברת הכלים והמבחנים עשויים להימשך מספר פגישות, כתלות בכמותם וביכולת הילד. חשוב שהילד יגיע כשהוא לא עייף/חולה/רעב אלא כשצרכיו הבסיסיים מולאו לפני. באם הילד נוטל תרופות לקשב וריכוז חשוב שיגיע כאשר הוא עדיין בהשפעתן (אלא אם המאבחן ינחה אחרת). רצוי להביא עימו מים ואוכל משביע ובריא (לא סוכרים שישפיעו על רמת הריכוז והאנרגיה).

לאחר העברת כל המבחנים, במשך מספר שבועות עד חודשים יעבור המאבחן על תוצאותיהם, ינתח אותם ויכתוב דו”ח אינטגרטיבי ומקיף בנוגע למצבו של הילד, וכן יענה על שאלות האבחון בגינם הגעתם. בסיום כתיבת הדו”ח יוזמנו ההורים, ולעיתים גם הילד (כתלות בגילו ובמוכנות שלו) לשיחת סיכום ומשוב בה יוסברו ממצאי האבחון וההמלצות וכן יהיה מקום לשאלות של ההורים והילד.

“קיבלתי את דוח האבחון וההמלצות, מה עכשיו?”-מה קורה אחרי האבחון?

כאמור, בשיחת המשוב יציג המאבחן את ההמלצות, כאשר לעיתים חלק מההמלצות יהיו לטיפול פסיכולוגי בילד ו/או הדרכת הורים. לרוב, ההמלצה לטיפול תכלול פירוט על סוג הטיפול המתאים ועל מטרות הטיפול. במידת הצורך תהיה המלצה על מעקב אצל פסיכיאטר או גורם רפואי או קהילתי אחר.

    אנחנו כאן בשבילכם

    השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם

    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

    סוגי אבחונים רגשיים

    ישנם סוגים שונים של אבחונים רגשיים. חלקם יכללו שיחת היכרות עם ההורים והעברת כלי הערכה כגון מבחנים אותם יבצע הילד, וחלקם יכללו רק שיחת הערכה עם ההורים ותצפית או מפגש עם הילד ללא מבחנים.
    כאמור, סוג האבחון המתאים יבחר לאחר פגישה עם ההורים ולעיתים גם עם הילד, ובהתאם למטרות ושאלות האבחון.

    האבחונים הרגשיים השכיחים לילדים הינם:

    אבחון פסיכודיאגנוסטי

    אבחון מקיף הכולל כלי אבחון שונים, רגשיים וקוגניטיביים הנותן הבנה מקיפה ומעמיקה על נפשו, קשייו, חזקותיו ויכולותיו של הילד. נעשה במקרים בהם יש חשד להפרעות וקשיים נפשיים, קשיי תקשורת, להבנת מקור הקשיים, קבלת אבחנה ואבחנה מבדלת ובחירת טיפול מתאים.

    לקריאה נוספת על אבחון פסיכודיאגנוסטי

    אבחון בשלות

    באבחון זה נבדקת מוכנותו של הילד למעבר לכיתה א.

    לקריאה נוספת על אבחון בשלות

    אבחון התפתחותי

    מועבר על ידי פסיכולוג התפתחותי המתמחה בגיל הרך, כאשר עולה חשד ללקות או איחור בהתפתחות הרגשית/ חברתית/ תפקודית של הילד הרך (גיל לידה עד שש).

    אבחון פסיכודידיקטי

    כולל הערכה ובחינה של יכולותיו הקוגניטיביות והרגשיות של הילד. מועבר כאשר ישנם קשיים לימודיים או ירידה בלימודים שייתכן וקשורים למצבו הרגשי של הילד.

    לקריאה נוספת על אבחון פסיכודידקטי

    אבחון קשב וריכוז

    כאשר עולה חשד להפרעת קשב וריכוז ADHD מומלץ לבצע אבחון ממוקד ולקבל תמונה מלאה של האבחנה והמלצה לטיפול מתאים.

    אבחון הפרעות בתקשורת

    נערך כאשר ישנו חשד להפרעות בתקשורת.

    מאפיינים התנהגותיים שונים שיאותתו לנו כהורים מתי כדאי לפנות לאבחון רגשי לילדים

    ילדים מראים התנהגויות, קשיים ומצבי רוח שונים ומגוונים. גם להם יש ימים טובים וימים טובים פחות והדבר טבעי ונורמלי. אולם, לעיתים, כאשר אתם מבחינים כי משהו אינו כשורה לאורך זמן מה, אינו מתאים לשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, מוביל למצוקה ופוגע בתפקוד הילד, מומלץ לפנות לאבחון על מנת להבין האם זהו מצב תקין או שמא יש צורך בהתערבות מקצועית.

    התנהגויות אשר מצריכות אבחון רגשי הינן:

    • ירדה חדה בלימודים ללא הסבר חיצוני
    • נסיגה חברתית והתבודדות
    • בכי מרובה והבעת מצוקה
    • קשיי ויסות רגשי והתנהגותי
    • פחדים קיצוניים וחרדות (למידע נוסף על התקפי חרדה אצל ילדים)
    • קשיים בקשב ובריכוז
    • התקפי זעם ואלימות
    • רגרסיה לשלבי התפתחות קודמים ( חזרה למוצץ, בריחת שתן וצואה ועוד).

    קשיים רגשיים והתנהגותיים נוטים להתפתח או להתעצם ביתר שאת לאחר אירועים שליליים ו/או טראומתיים ושינויים קיצוניים בחיים כגון גירושים, מות אדם קרוב, מעבר דירה, מחלה וכדומה. באם התרחש אצלכם במשפחה או בסביבת הילד אירוע כזה, רצוי להיות יותר עם יד על הדופק בנוגע לילדכם, ולגשת במקרה הצורך לאבחון רגשי.

    למידע נוסף והתייעצות עם פסיכולוג/ית מטעם מכון סול, השאירו לנו פנייה או צרו עמנו קשר טלפוני.

    זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757