טיפול פסיכולוגי בבעיות התפתחותיות
ניתן להסתכל על תהליך הטיפול הפסיכולוגי, כתהליך שהינו במהותו תהליך התפתחותי: התפתחות הנפש והאישיות על שלל גווניה ורבדיה.
חשיבה פסיכולוגית על ילדים קטנים, במיוחד על אלו אשר מתמודדים עם קשיים התפתחותיים, מצריכה מאיש המקצוע, להתייחס לשלל ההתפתחותיות שעל הילד לעבור במהלך הטיפול.
קראו על מהי מוגבלות שכלית התפתחותית>>
נמנה כמה מהחשובות שבהתפתחויות אלו וכיצד נראית העבודה הפסיכולוגית עליהן:
- על הפסיכולוג לקחת בחשבון את ההתפתחות הקוגניטיבית הנדרשת (כלומר, ההתפתחות השכלית, והשפתית על שלל רבדיה). כאשר פסיכולוג מטפל בילדים על הספקטרום האוטיסטי, למשל, או בילדים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית- חשוב מאוד להבין אספקט זה של ההתפתחות, שכן ילדים על הספקטרום מעוכבים פעמים רבות, גם בענף זה של ההתפתחות הקוגניטיבית, ונראה כי הם סובלים מלקויות שפתיות שונות, ושהם בעלי מנת משכל הנמוכה מהממוצע על פי רוב. בעת הטיפול חשוב להתייחס לכך על מנת לבנות התערבויות טיפוליות תואמות התפתחות.
- תהליכי ההבשלה של המערכות הפיזיולוגיות והרגשיות על שלל רבדיהם. חשוב שהפסיכולוג יעקוב בדקדקנות, בעת הטיפול בילדים בגיל הרך, אחר היווצרותן של פונקציות מנטאליות רגשיות בסיסיות כגון, היווצרותו והתגבשותו של העצמי של הילד (ההבנה של הילד, של מי הוא ביחס לסביבה ולאחר). לנו זה נראה כמעט מובן מאליו, אך ילדים קטנים, ובפרט כאלה עם עיכובים התפתחותיים, פעמיים רבות לא מבחינים בינם לבין הסביבה. הם חסרים חוויה מוצקה ולכידה של זהות עצמית. לכן, אחת המטרות הטיפוליות היא לעזור להן לגבש חוויה ברורה של אבחנה בין פנים וחוץ ובינם לבין האחר.
- פיתוח יכולת למנטליזציה. חלק מהתהליך הטיפולי עם ילדים בגיל הרך, הוא דרך הסיוע להבנת הרגשות והמחשבות של האחר. יש לעזור לילד לחבר בין מה שהוא מרגיש, שפעמים רבות עשוי להיות בסתירה עם מה שהאחר מרגיש. הבנה זו היא אשר תסייע לילד להבין את האחר, ולייצר יחסים שלמים ומלאים יותר.
- חשוב לעזור לילד בפיתוח היכולת למנטליזציה. מדובר ביכולת חשובה המסייעת לילד להבין שדבר מה בעולם עשוי לייצג דבר אחר. העבודה בחדר הטיפולים עשויה לסייע דרך שיום הרגשות, הבנה של רגשות הזולת, הבנה של מצבים חיצוניים ופנימיים ודרך כך יכולת זו מתחילה להתגבש אט אט, בייחוד כאשר היא פגועה או חסרה.
- יכולת לויסות הרגש והיווצרות מרחב לחשיבה. ככלל נגיד, שיכולות אלו לרוב פחות מפותחות אצל ילדים צעירים, ובפרט אצל ילדים בעלי עיכובים התפתחותיים. אחת ממטרות הטיפול המרכזיות היא לסייע לילד לווסת את רגשותיו, דרך האפשרות לחשוב ולסמל את הדברים שמרגיש באופן מילולי ורגשי, במקום בדרך של מעשים והתנהגויות.
לסיכום, נציין ונאמר כי העבודה הטיפולית עם ילדים בעלי קשיים התפתחותיים הינה מורכבת וסבוכה, ולפיכך מצריכה עין מקצועית, מנוסה ומיומנת.
ילדים אשר חסרים או לוקים באחת מהמיומנויות שנסקרו לעיל, זקוקים לתמיכה טיפולית. תמיכה שקודם כל תתמקד בהתהוותן של פונקציות התפתחותיות חסרות, כגון אלה שנסקרו במאמר הנוכחי. בנוסף, בתיווך הקושי שנובע מחסרונן או היעדרן, ביחסים של הילד עם הסביבה הקרובה והרחוקה שלו.
כלומר, על הפסיכולוג העובד עם הילד הקט, להדריך את הוריו וסביבתו הקרובה , כיצד עליהם לתווך לו את העולם ולפעול אל מולו.
לקריאה מורחבת על טיפול בילדים ובני נוער ועל החשיבות של הדרכת הורים, לחצו כאן.
הפניות–
Hayden, E. P., & Mash, E. J. (2014). Child psychopathology: A developmental-systems perspective.
Josefi, O., & Ryan, V. (2004). Non-directive play therapy for young children with autism: A case study. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 9(4), 533-551.
Toth, S. L., & Cicchetti, D. (1999). Developmental psychopathology and child psychotherapy. In Handbook of psychotherapies with children and families (pp. 15-44). Springer, Boston, MA.