טיפול פסיכולוגי בשעמום

צוות המכון | מכון סול לפסיכותרפיה | פורסם: 30.1.21 | עודכן: 16.2.21

התמודדות עם שעמום

מהו שעמום?

שעמום הינו מצב או הרגשה מוכרת ונפוצה. כאשר אנחנו לא מרגישים מסופקים ולא חשים עניין בפעילות מסוימת – הדבר מוביל אותנו לחוות חוויה של שעמום.

פעמים רבות נראה ילדים ובני נוער שמדווחים על חוויה של שעמום, כאשר הם חשים אי נוחות עם מחשבותיהם ורגשותיהם (לקריאה מורחבת על איך אפשר לעזור לילדים עם תחושות קשות על ידי טיפול פסיכולוגי-לחצו כאן).

מה מרגישים כשחווים שעמום?

  1. תחושת ריקנות ותסכול נלווית
  2. טווח קשב מוגבל
  3. חוסר עניין בהתרחשויות בסביבה
  4. אפאטיות
  5. עייפות וקשיי שינה
  6. עצבנות

מהן הסיבות לשעמום?

אנשים שונים יחוו תחושות של שעמום בשל סיבות שונות, ואף חוויית השעמום כשלעצמה תחווה באופן אחר על ידי כל אדם.

ככלל, נציין כי שעמום עשוי להיגרם פעמים רבות מהסיבות הבאות:

  1. עייפות ותזונה לא מספקת
  2. חוויה של היעדר שליטה בחיים
  3. אנרגיה נמוכה או דיכאון
  4. היעדר תחומי עניין
  5. בדידות והיעדר תמיכה בחיים
  6. חוויה של חוסר מסוגלות להתנסויות חדשות

מיהם האנשים שחווים יותר תחושה של שעמום על פי רוב?

באופן כללי, נראה כי ילדים ובני נוער יחוו יותר שעמום מאנשים מבוגרים. התחושות של החיפוש העצמי, הבלבול וחוסר הידיעה-עשויות להוביל לתחושה גופנית של אי נוחות, לחוויה של חוסר שליטה (ואלו הן חלק מהסיבות שציינו שעשויות להסביר את חווית השעמום).

בנוסף, אנשים הסובלים מדיכאון, לרוב יציגו רמות גבוהות יותר של תחושת שעמום מיתר האוכלוסייה. נראה כי מאפיינים רבים שייכים הן לתחושה של דיכאון והן לתחושה של שעמום.

איך אפשר לאבחן שעמום?

נקדים ונגיד כי שעמום היא תגובה נורמאלית למצבים מסומים ולסיטואציות רבות. יתר על כן, פעמים רבות, האדם לא מודע לכך שהוא משועמם-הוא עשוי לחוש חוסר חיות וחיוניות ושהוא מתפקד על אוטומט.

פעמים רבות שעמום שנמשך למשך פרקי זמן ארוכים או פוגש את האדם לעיתים תכופות הוא סימן לדיכאון.

לפיכך, אם אתם חשים שעמום או חוסר אנרגיה ומשמעות- פנו לאבחון פסיכולוגי מקצועי, ואל תישארו לבד עם התחושות הקשות שאתם חווים.

    אנחנו כאן בשבילכם
    השאירו פרטים וניצור אתכם קשר בהקדם
    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה





    שדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

    איך נבחין בין דיכאון לשעמום?

    פעמים רבות אנשים עשויים לבלבל דיכאון עם שעמום: ילדים ומבוגרים כאחד החווים שעמום – עשויים דווקא כן להראות עניין בפעילויות שונות, לעומת כאלה אשר שרויים בדיכאון, שנוכח מצבם, פעמים רבות ימנעו מפעילויות שונות.

    בנוסף, לעיתים אנשים יימנעו מפעילויות שונות בשל פוביות וחרדות -וחשוב להבין ממה בדיוק נובעת ההימנעות.

    לדוגמא, אם אדם נמנע רק מסיטואציה מסוימת, למשל ממצבים חברתיים- ייתכן והוא סובל מחרדה חברתית ולא משעמום.

    ובאופן ספציפי יותר, השעמום עשוי להעיד על דיכאון אם אתם סובלים מהסימפטומים הבאים:

    1. עצב ודכדוך
    2. התחמקות מפעילויות שונות
    3. היעדר אנרגיות
    4. האשמה עצמית בתחושה של השעמום (לקריאה מורחבת על אישיות דיכאונית-לחצו כאן).

    קיימים עוד סימפטומים רבים העשויים להבחין בין השניים. חשוב לאבחן ולהבחין ביניהם כהלכה, על מנת להתאים טיפול מתאים.

    אם גם אתם סובלים מתחושות קשות של עצב או שעמום- אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם צוות הפסיכולוגים המומחים של מכון סול כדי לקבוע פגישת אבחון ראשונית.

    איך מתמודדים עם שעמום?

    אם אתם חווים שעמום אין איזו נוסחת פלא או תרופה לכך, אך ישנם דברים רבים שניתן לעשות על מנת להתמודד ולהפיג את התחושה הקשה, וביניהם:

    1. תחביבים חדשים
    2. יצירת קשרים חדשים או חידוש קשרים מן העבר
    3. קבוצות קריאה/ התעמלות/ בישול /טיולים ועוד

    אם אתם מרגישים שאין לכם כח או מוטיבציה לבצע את הפעילויות הללו או פעילויות אחרות שעולות בעיניי רוחכם-ייתכן והשעמום היא חלק מחוויה עמוקה יותר של דיכאון ובה מומלץ לטפל באמצעות טיפול פסיכולוגי.

    איך ניתן למנוע שעמום?

    ככלל נגיד, שעמום הינה תחושה אוניברסאלית, השכיחה בכל הגילאים. אולם פיתוח מיומנויות והבנה של השעמום ומציאת פשר ומשמעות לו בגיל צעיר-עשויה לסייע להתמודדות עמו בגילאים מאוחרים יותר.

    ניתן טיפ בעניין– אם אתם מרגישים שתחושת השעמום עומדת להגיע- נסו לחשוב על מצבים בהם הרגשתם את עצמכם או ילדיכם משועממים. אפשר לחשוב על הזמן או המקום שגרמו לכם להשתעמם או על האירוע שקדם לתחושת השעמום ולהבא לנסות להתכונן בהתאם לשעמום אפשרי שיגיע בעתיד.

    מיהם האנשים ה"משתעממים" יותר מאחרים?

    1. מחקר שנערך בקנדה גילה שקיימים 2 סוגים של אנשים שנוטים להשתעמם יותר מאנשים אחרים: הסוג האישיותי הראשון הוא של אנשים המחפשים ללא הרף אתגרים וסיכונים חדשים. הסוג האישיותי השני הוא של אנשים שמרגישים שהעולם מסוכן ונצמדים יתר על המידה לאזור הנוחות שלהם.
    2. אנשים החווים חוויה של שעמום, הם פעמים רבות אנשים אשר "מרצים" אחרים, כלומר, פועלים נגד הנטיות והרצונות הטבעיים שלהם. אנשים אלו מתאמצים לרצות אנשים אחרים, לרוב משפחה או חברים קרובים-וזה מתיש ומוביל לתחושת ייאוש ואף שעמום. מדוע? כיוון שהתחושה הפנימית עשויה להיות כזו שהקיום הוא חסר משמעות, אם הוא רק תגובתי למה שמצפים מאתנו ולא למה שמניע אותנו מבפנים.
    3. אנשים החווים חוויה של חוסר שליטה– כאשר אדם חש שהאפשרויות שלו מנוטרלות או מוגבלות על ידי אדם אחר-הוא מרגיש חסום ונעדר יכולת לנוע בחופשיות בעולם. פעמים רבות אנשים נמצאים במערכות יחסים שבו הם חשים תלויים באדם האחר ולפיכך חיים את רצונותיו- דבר אשר מוביל לתחושה של היעדר משמעות ולפיכך לחוויה של שעמום.
    4. אנשים המרגישים שהם "דורכים במקום"– פעמים רבות נראה חוויה של שעמום כאשר אדם מרגיש שאין לו מטרות, או שאינו יודע מה הוא רוצה לעשות בחייו. החוויה של המונוטוניות, של הבלבול, והיעדר השליטה-מובילה לתחושות של שעמום.
    5. אנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז– מחקרים רבים מצאו קשר בין נטייה לשעמום לבין התמודדות עם הפרעת קשב וריכוז.
    זקוקים לייעוץ מידי? חייגו: 03-5233757

    לפעמים השעמום עשוי להיות סימן טוב !

    אם אתה אדם שכל הזמן עסוק בלמצוא את המשימה או האתגר הבא, ייתכן שדווקא החוויה של השעמום עשויה להפגיש אותך עם עצמך.

    במצבים רבים, השעמום עשוי להוות מעין מרחב של האדם להיות עם עצמו ולהתמודד עם המחשבות והרגשות שהוא כה מתאמץ לברוח מהם.

    ההתמודדות עמם, בין אם לבד, בין עם בעזרת חברים או אנשים קרובים או בין אם בדרך של ייעוץ מקצועי- עשויה לפתוח אפשרויות חדשות ותחושות נעימות. האפשרות לשבת עם רגשות מסוימים ולעבד אותם (כמו במדיטציה או במיינדפולנס)- עשויה להרגיע אותם ולאפשר הקלה משמעותית.

    הפניות-

    Bargdill, R. W. (2019). Habitual boredom and depression: Some qualitative differences. Journal of Humanistic Psychology, 59(2), 294-312.‏

    Mikulas, W. L., & Vodanovich, S. J. (1993). The essence of boredom. The Psychological Record, 43(1), 3.‏

    Vodanovich, S. J., Verner, K. M., & Gilbride, T. V. (1991). Boredom proneness: Its relationship to positive and negative affect. Psychological reports, 69(3_suppl), 1139-1146.‏